Gå direkt till innehåll

Mål och strategi

Medarbetare och kund i Willys-butik

Mål och strategi

Med konkreta fokusområden och en syftesdriven företagskultur skapar Axfood mer livskvalitet för alla genom prisvärd, bra och hållbar mat.

Axfoods affärsidé är en familj av olika koncept i samverkan, och visionen är att vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. Det är så Axfood ska skapa mer livskvalitet för alla, vilket är koncernens syfte. I den långsiktiga utvecklingen av koncernen är fyra målbilder vägledande.

Inom Axfood arbetas det utifrån en strategi som består av tillväxtfrämjande och effektivitetshöjande fokusområden. För att driva tillväxt utvecklas och erbjuds ett prisvärt sortiment. Förutom att öka försäljningen i befintliga butiker är fortsatt expansion genom fler butiker, utrullning av e-handel och etablering av nya format centralt. Koncernen effektiviseras genom ett mer datadrivet arbetssätt och fortsatt utveckling av framtidens logistiklösningar. För att ligga i framkant är arbetet med kultur- och engagemangsskapande aktiviteter prioriterat för att attrahera och utveckla branschens bästa medarbetare.

Axfood styr och följer löpande upp koncernens utveckling utifrån strategiska koncernövergripande mål. Genom en stark finansiell ställning och en hållbar verksamhet skapas utrymme och förutsättningar för långsiktig lönsam tillväxt.

 

Finansiella mål

Tillväxt

Axfood ska växa mer än marknaden. Under 2024 ökade Axfood detaljhandelsomsättningen med 6,8 procent (14,3) samtidigt som marknaden ökade med 4,1 procent (7,5) enligt Svensk Dagligvaruhandel och HUI Research.

Med olika koncept och starka marknadspositioner har Axfood under många år växt snabbare än marknaden, såväl i fysisk butik som inom e-handeln. Denna trend fortsatte även under 2024 trots exceptionellt höga jämförelsetal från de senaste två åren. Förvärvet av City Gross bidrog till tillväxten.

Lönsamhet

Långsiktigt ska rörelsemarginalen uppgå till minst 4,5 procent. Under 2024 uppgick rörelsemarginalen till 3,9 procent (4,1).

På grund av satsningar inom logistiken, förvärv och initiativ för att stärka prispositionen på marknaden har rörelsemarginalen legat under lönsamhetsmålet de senaste åren. Över tid väntas emellertid satsningarna i bakomliggande led, tillsammans med utvecklingen i butikskedjorna, skapa goda förutsättningar för ökad lönsamhet.

Finansiell ställning

Soliditeten ska uppgå till minst 20 procent vid årets utgång. Per 31 december 2024 var soliditeten 20,9 procent (23,9).

Axfood har en solid balansräkning och affärsmodellen skapar ett stabilt kassaflöde. Målet är att upprätthålla en stark finansiell ställning för att ha handlingsutrymme och flexibilitet att göra investeringar som gynnar koncernen på lång sikt. Soliditeten vid årets slut påverkades av förvärvet av City Gross som till allra störst del finansierades med ökad belåning.

 

Hållbarhetsmål

Hållbarhetsmärkta varor

Under 2024 var Axfoods mål att andelen hållbarhetsmärkta varor i procent av detaljhandelsomsättningen till 2025 skulle uppgå till minst 30 procent. Under 2024 var andelen hållbarhetsmärkta varor 27,2 procent (26,7). Från och med 2025 är det nya målet att nyckeltalet ska uppgå till minst 30 procent senast 2030.

Hållbarhetsmärkta varor vägleder konsumenter till produkter som producerats med hänsyn till miljö och sociala aspekter. Dessa varor ligger ofta något högre i pris då de generellt är dyrare att producera, och sammantaget under de senaste åren har deras försäljningsandel minskat, delvis på grund av konsumenternas ökade fokus på pris. Utvecklingen av såväl kunderbjudande som kundmöte avseende hållbarhet och hälsa är högt prioriterat inom Axfood.

Matsvinn

Axfood har haft som mål att halvera matsvinnet som andel av detaljhandelsomsättningen i den egna verksamheten senast 2025, jämfört med 1,7 procent för basåret 2015. Under 2024 nåddes målet då andelen matsvinn var 0,9 procent (1,1). Från 2025 är målet att andelen matsvinn ska understiga 0,7 procent senast 2030.

Matsvinn förekommer genom hela livsmedelskedjan och är ett slöseri med resurser när mat som odlas, processas, transporteras och förpackas slängs. De enskilt viktigaste åtgärderna för minskat matsvinn är optimering av beställningar samt utförsäljning av varor med kort datum eller som, av andra anledningar, anses svårsålda till ordinarie priser

Klimatpåverkan såld mat

Under 2024 var Axfoods mål att årligen minska klimatpåverkan per kilo såld mat. Under 2024 uppgick klimatpåverkan per kilo såld mat till 2,01 kilo koldioxidekvivalenter (1,94). Från och med 2025 är det nya målet att klimatpåverkan ska minska med minst 10 procent per kilo senast 2030 jämfört med basåret 2023.

Axfood ska verka för en mer hållbar konsumtion och produktion av mat och minska sortimentets klimatpåverkan genom att erbjuda varor som bidrar till en mer hållbar proteinkonsumtion, till exempel ett brett utbud av hållbara växtbaserade produkter. För att åstadkomma detta skifte utvecklas löpande nya varor som är goda, prisvärda och hållbart producerade.

Klimatpåverkan egen verksamhet

Axfood ska ha nettonollutsläpp från egen verksamhet senast 2030. Målet innebär att utsläpp ska minskas med minst 85 procent jämfört med basåret 2020 och att de utsläpp som återstår klimatkompenseras för. Under 2024 var utsläppen av växthusgaser (Scope 1, 2 och delar av 3) 36 926 ton koldioxidekvivalenter (43 030).

Klimatmålet bidrar till att begränsa utsläppen av växthusgaser så att såväl nationella miljömål som Parisavtalet kan uppnås. Under 2024 minskade utsläppen, främst som en följd av övergången till mer användning av förnyelsebara drivmedel i transporter.

Jämställdhet

Axfood ska långsiktigt uppnå jämn könsfördelning på ledande positioner, vilket definieras som att kvinnor och män är representerade inom spannet 40–60 procent. Andelen kvinnor/män i ledande positioner uppgick under 2024 till 52,2/47,8 procent (51,2/48,8).

Axfood är ett värderingsstyrt bolag som ska spegla samhället i stort. Axfood har en jämn könsfördelning mellan män och kvinnor i ledande befattningar, och även totalt.

Mångfald

Axfoods mål är att minst 20 procent av koncernens ledare ska ha internationell bakgrund. Under 2024 hade 17,3 procent (17,8) av Axfoods ledare internationell bakgrund.

Axfood strävar efter att spegla mångfalden i samhället och ska erbjuda alla medarbetare rättvisa möjligheter att bidra och utvecklas. Axfood arbetar för en bred internationell representation bland medarbetarna.