Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

År 2030 leder vi utvecklingen mot de enklaste och bästa upplevelserna runt maten

Under november fokuserar Axfoodkoncernen extra mycket på innovation och vår målbild om att till 2030 leda utvecklingen mot de enklaste och bästa upplevelserna runt maten. Under månaden bjuder vi in till tre sändningar där vi bland annat tittar närmare på hur AI kan effektivisera dagligvaruhandeln och hur innovation och produktutveckling hänger samman. Läs mer och anmäl dig nedan.

Axfoodsändning: 14 november 08:30-08:50

Hur kan man genom innovation skapa nya konsumentvärden och vad är viktigt att tänka på när man utvecklar nya produkter? Tillsammans med gäster i vår studio diskuterar vi vad som är viktigt för att få till nya innovativa livsmedel och hur Axfoodkoncernen arbetar med innovation kopplat till butiker och e-handel.

Två barn som bakar i ett kök.

Axfoodsändning: 21 november 08:30-08:50

Lär dig mer om hur Axfoodkoncernen arbetar med AI, både kopplat till kundprogram och personifierade rekommendationer samt varuflöden och effektivisering i butik och lager. Under sändningen gör vi ett nedslag hos Dagabs logistikcenter i Bålsta, ett av Europas största och mest moderna högautomatiserade lager.

Högautomatiserat lager inom Axfoodkoncernen
Axfoods nya mellanmålsprodukt, Råggyberry

Nytt unikt mellanmål på hydrotermisk innovation

Axfood och Generation Pep lanserar unikt mellanmål på hydrotermisk innovation. Råggyberryn nästan dubblar ungas dagliga fullkornsintag och inehåller bland annat frukt- och bärkompott med C-vitamin, yoghurt med kalcium och hydrotermiskt behandlad råg som gör det möjligt för kroppen att ta upp mer mineraler som järn och zink.

Garants mjölkförpackningar som är designade utav AI

Egenutvecklad AI designar Garants mjölkförpackningar

Innovation på utsidan – tradition på insidan. Det är resultatet när Axfood låtit en egenutvecklad AI-lösning designa Garants 1,5-liters mjölkförpackningar. AI-applikationen är tränad att förstå essensen och värdena som finns inbyggda i Axfoods varumärken och kan snabbt skapa ny förpackningsdesign och ge stöd i de kreativa processerna.

Hemköps nya Matkonto

Håll koll på matpengarna och samla poäng samtidigt

Hemköp lanserar nu Matkonto, en ny finansiell tjänst för den som är, eller blir, medlem i Klubb Hemköp. Matkonto är ett betalkort med en tillhörande app som möjliggör för kunden att enkelt hålla koll på matbudgeten och samtidigt samla extra bonuspoäng på Hemköp. Appen gör det även enkelt för kunden att följa matinköpen över tid,

AxTalks: 27 november 14:00-14:30

Hur använder Axfood AI för att effektivisera och förbättra processer, arbetssätt och kundmöten? Lyssna in när Björn Blomqvist , Head of AI Strategy, Axfood,
Matilda Engdar, Head of Analytics, Dagab och Mikael Svensson, Head of BI & Analytics, Axfood IT/AB, pratar om hur Axfoodkoncernen arbetar med AI.