År 2030 leder vi utvecklingen mot de enklaste och bästa upplevelserna runt maten
Under november fokuserar Axfoodkoncernen extra mycket på innovation och vår målbild om att till 2030 leda utvecklingen mot de enklaste och bästa upplevelserna runt maten. Under månaden bjuder vi in till tre sändningar där vi bland annat tittar närmare på hur AI kan effektivisera dagligvaruhandeln och hur innovation och produktutveckling hänger samman. Läs mer och anmäl dig nedan.
Från prestation till nyfiken problemlösning
Annika Zettermarck delar sina tankar om hur innovation handlar om att lösa vardagliga problem med hjälp av nyfikenhet, mångfald och trygghet. Hon betonar vikten av att skapa en miljö där alla kan bidra och känna sig trygga.
Vikten av att ta ansvar för sitt eget lärande
Teeda Drammeh reflekterar över det egna ansvaret för sitt lärande och vikten av att våga utforska nya kunskapsområden. Teedas vilja om att äga sin utveckling har lett henne till sin nuvarande roll som processpecialist på Axfoodakademin.
AI är en möjliggörare för alla inom Axfood
Björn Blomqvist, Head of AI Strategyp på Axfood, diskuterar hur AI är inte längre bara ett verktyg för experter utan ett innovativt stöd som alla medarbetare inom Axfoodkoncernen kan använda för att föra verksamheten framåt.
Axtalks: Hur jobbar Axfood med AI?
AI inom dagligvaruhandeln
Hur skapar vi framtidens mat?
Nadja Dahlgren, förpackningsutvecklare Dagab
Nytt unikt mellanmål på hydrotermisk innovation
Axfood och Generation Pep lanserar unikt mellanmål på hydrotermisk innovation. Råggyberryn nästan dubblar ungas dagliga fullkornsintag och inehåller bland annat frukt- och bärkompott med C-vitamin, yoghurt med kalcium och hydrotermiskt behandlad råg som gör det möjligt för kroppen att ta upp mer mineraler som järn och zink.
Egenutvecklad AI designar Garants mjölkförpackningar
Innovation på utsidan – tradition på insidan. Det är resultatet när Axfood låtit en egenutvecklad AI-lösning designa Garants 1,5-liters mjölkförpackningar. AI-applikationen är tränad att förstå essensen och värdena som finns inbyggda i Axfoods varumärken och kan snabbt skapa ny förpackningsdesign och ge stöd i de kreativa processerna.
Håll koll på matpengarna och samla poäng samtidigt
Hemköp lanserar nu Matkonto, en ny finansiell tjänst för den som är, eller blir, medlem i Klubb Hemköp. Matkonto är ett betalkort med en tillhörande app som möjliggör för kunden att enkelt hålla koll på matbudgeten och samtidigt samla extra bonuspoäng på Hemköp. Appen gör det även enkelt för kunden att följa matinköpen över tid,