Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

År 2030 är vi Sveriges mest inkluderande mataktör

Under maj arrangerar Axfood en inkluderingsmånad med fokus på koncernens målbild om att till 2030 vara Sveriges mest inkluderande mataktör. Genom digitala sändningar, blogginlägg, artiklar och interna aktiviteter djupdyker vi i vad som menas med ett inkluderande sortiment och vår ambition som arbetsgivare.

Hur arbetar Axfood för ett inkluderande sortiment?

Lär dig mer om hur Axfood arbetar för att utveckla produkter som passar alla och vilken möjlighet du som kund har att påverka det som säljs i butik. Vi pratar även om den roll som sociala matbutiker, såsom Matmissionen, spelar i samhället och hur de möjliggör för personer i ekonomisk utsatthet att handla räddat matöverskott till reducerade priser.

Vad innebär det att vara Sveriges mest inkluderande mataktör?

Under 20 minuter fokuserar vi på Axfoodkoncernens målbild om att till 2030 vara Sveriges mest inkluderande mataktör. Tillsammans med gäster i studion och reportagen från våra verksamheter diskuteras roller och fördelningar inom koncernen, lanthandelns betydelse och hur Axfood arbetar för att nå hela Sverige med sina särskiljande koncept.

Aktuellt under inkluderingsmånaden

"Jag vill att alla ska ha råd med bra mat"

På Willys samlas människor från olika kulturer och med olika bakgrunder men som alla delar samma vision – rätten till bra och hållbar mat för alla. Willys vd Nicholas Pettersson berättar om hur de arbetar för att den inkluderande kulturen som finns i företaget ska genomsyra allt de gör, från prissättning till mötet med kunder.

"Den som har makt måste bidra till ett inkluderande samhälle"

I ett polariserat samhälle är det viktigare än någonsin att företag är med och gör skillnad och skapar möjligheter och livschanser för alla. Vi i näringslivet har en avgörande roll att spela som positiv förändringskraft. I ett blogginlägg diskuterar Caroline Berg, ordförande i Axel Johnson, varför inkludering är en av vår tids viktigaste frågor.

"Bristande inkludering gjorde att min medarbetare sa upp sig"

Stefan Arkelius, Axfoods chef för ledar- och medarbetarupplevelse, berättar om sin resa til ett inkluderande ledarskap. Karriären började i butik som 17-åring. Några år senare blev han chef i samma butik. Ung, hungrig och engagerad – men med noll koll, enligt honom själv. Idag ser han misstagen som värdefulla lärdomar.

Matilda Engdar, Head of Analytics på Dagab

Ju mer data vi har desto bättre är våra möjligheter att definiera vilka behov som är signifikanta för våra olika kundgrupper, vilket i sin tur bidrar till ett inkluderande sortimentsarbete.

Aktuellt inom Axfoodkoncernen

En familj av särskiljande koncept

Axfood är en av de ledande aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige och en familj av olika koncept i samverkan. Vår vision om att vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat.

Axfood som arbetsgivare

Våra medarbetare är vårt framgångsrecept. Med passion för mat och människor, engagemang och stolthet arbetar vi tillsammans för att skapa mer livskvalitet för alla vi möter och berör.

Butiksmedarbetare på Willys

Olikheter är möjligheter

Våra medarbetare ska spegla våra kunder och det samhälle vi verkar i. Det är tack vare våra medarbetare med olika erfarenheter och bakgrunder som vi kan möta våra kunder på bästa sätt.