Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

År 2030 har vi skapat ett friskare Sverige

Under september fokuserar Axfoodkoncernen extra mycket på hälsa och vår målbild om att skapa ett friskare Sverige till 2030. Internt inom Axfood arrangeras aktiviter som kopplar till ämnet och vi bjuder även in till två digitala sändningar där vi bland annat tittar närmare på köpmönster av hälsosam mat och diskuterar hur dagligvaruhandeln kan påverkan folkhälsan.

Kan dagligvaruhandeln påverka folkhälsan?

Ta del av Axfoods sändning på temat hälsa där vi djupdyker i vilket ansvar Axfood och resten av dagligvaruhandeln bär för att driva försäljning som skapar ett friskare Sverige. Utifrån vår egen kunddata tittar vi även närmare på konsumtionsmönster och hur stor andel hälsosam mat som handlas inom olika åldersgrupper.

Barn och ungas matvanor

Vad kan vi inom dagligvaruhandeln kan göra för att skapa bättre försättningar för barn och unga att äta mer hälsosamt? Lyssna in när vi, tillsammans med representanter från Generation Pep, Dagab och Hemköp djupar i frågan. Anmäl dig till Axfoods sändning den 26 september 08:30-08:50.

Hitta till frysen – en vinst för hälsan, planeten och plånboken

Vår egen data visar att endast hälften av kunderna hos våra största butikskedjor handlar frysta grönsaker. Det är givetvis alldeles för få tycker vi! Här listar Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij fördelarna med att köpa från frysen.

Finns det en risk att våra smaklökar sätter våra liv i fara?

Våra smaklökar spelar en avgörande roll när vi står i butiken och plockar ner varor i korgen. Men vad vi anser vara gott är till stor del en vanesak, inte minst när det kommer till socker och salt. Axfoods dietist Helena Björck reder ut varför.

Aktuellt inom Axfoodkoncernen

Gränsvärden för socker och salt

Axfood föreslår att socker- och salthalten i livsmedel regleras genom successivt förändrade gränsvärden. Förslaget syftar till att skapa ett friskare Sverige genom godare matvanor, då för höga halter av socker och salt påverkar folkhälsan.

Axfood och Generation Pep

I januari 2023 ingick Axfood ett samarbete med Generation Pep. Samarbetet innebär att sprida information om, underlätta för och genomföra aktiviteter som får barn och unga att göra mer hälsosamma val. Såhär har vårt första år tillsammans sett ut.

Nöt & Grönt

Axfood är först med att i stor skala lansera en färs av lika delar nötkött och grönsaker. Färsen Nöt & Grönt har bara hälften så stort klimatavtryck* som vanlig nötfärs, är Nyckelhålsmärkt, och bär Kött från Sverige-märkningen.