År 2030 är vi den starkaste kraften för ett hållbart mat-Sverige
Under mars månad fokuserar Axfoodkoncernen extra mycket på hållbarhet och vår målbild att till 2030 vara den starkaste kraften för ett hållbart mat-Sverige. Under månaden arrangerar vi en rad interna aktiviter kopplat till ämnet och bjuder även in till tre digitala sändningar för att dyka in i olika hållbarhetsaspekter. Se sändningarna i efterhand och ta del av spännande artiklar nedan.
Morgonkaffe med Axfood: 14 mars
Häng med när vi djupdyker i koncernens mål om att till 2030 vara den starkaste kraften för ett hållbart mat-Sverige. Vi får lära oss mer om klimatverktyget The Climate Education Tool och betydelsen av biologisk mångfald. Dessutom besöker vi Sveriges största markbaserade solcellspark som Axfood bygger tillsammans med Alight.
Morgonkaffe med Axfood: 21 mars
Lär dig mer om hållbarhet i butiks- och producentled. I detta avsnitt diskuteras framtiden för ekologiskt, certifieringen Bra Miljöval och hur Axfoodkoncernen jobbar med hållbar IT. Dessutom gör vår reporter Peter ett besök hos mjölkbonden Fredrik Kjellröier som driver en KRAV-gård. Allt detta på endast 20 minuter.
Med hjälp av AI siktar Axfood mot ett mer hållbart mat-Sverige
Hållbarhet och artificiell intelligens är två heta och viktiga frågor för många företag. Björn Blomqvist, Head of AI Strategy, berättar hur han tror att AI kommer spela en stor roll i Axfoods mål att vara den starkaste kraften för ett hållbart mat-Sverige 2030.
Willys åtgärder sparar in nio butikers årsförbrukning av el
Willys har tagit krafttag för att spara el, så som att släcka skyltar och optimera belysning och kylanläggningar. Deras energibesparingar under 2023 motsvarade den totala årsförbrukningen i hela nio butiker och nu är fler åtgärder på gång.
Ett möte i Marocko för positiv förändring
2023 reste Kristina Areskog Bjurling till Marocko tillsammans med ETI och andra frivilligorganisationer. TIllsammans diskuterade de vikten av att regelbundet följa upp att schyssta arbetsvillkor och mänskliga rättigheter följs i levereantörsled.
Därför arrangerar Axfood en hållbarhetsmånad
Axfood ska vara en positiv förändringskraft som tar täten för ett hållbart mat-Sverige genom att påverka beslutsfattare, delta i nätverk, driva gemensamma branschfrågor och gå före med egna initiativ.
Vi måste vända trenden för den biologiska mångfalden
Förlusten av biologisk mångfald är en av vår tids största utmaningar. Axfoods hållbarhetsinnovatör Helena Allard förklarar utmaningarna, de nya EU-direkten och hur vi kan göra skillnad.
Är färska jordgubbar mitt i vintern en självklarhet?
Karin Wimmer, hållbarhetsansvarig och expert för ansvarsfulla leverantörsled på Dagab, resonerar kring jordgubbsodlingens påverkan på både miljön och människorna i produktionen.
AxTalks: hur minskar vi matsvinnet?
Axfoodkoncernens hållbarhetsarbete
Axfoods hållbarhetsprogram
Axfoods hållbarhetsarbete är en integrerad del av vår affärsmodell och styrning. Hållbarhetsprogrammet beskriver uppsatta mål och nyckeltal inom koncernens arbetsområden och leder oss framåt.
Strategi för biologisk mångfald
Axfood har tagit fram en strategi för att bevara och främja den biologiska mångfalden. Strategin omfattar flera områden såsom inköp och försäljning av varor, matsvinn, nyetablering och samhällspåverkan.
Vår hållbarhetsresa
Genom åren har många steg tagits för att Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. Ta del av några av de initiativ som tagit oss närmare målbild kring ett hållbart mat-Sverige.
Namnge Axfoods nya solcellspark
Just nu bygger Axfood, i samarbete med Alight, Sveriges största markbaserade solcellspark i Hallstavik. Parken kommer att omfatta cirka 92 000 solpaneler och beräknas vara klar i september. Det enda problemet är att parken ännu inte har något namn och här behöver vi din hjälp. Har du något bra, kreativt eller roligt förslag på lager? Skicka in det till sol@axfood.se och var med och tävla om en påse bra, prisvärd och hållbar mat.