Gå direkt till innehåll

Svensk dagligvaruhandel

Torg i stor stad med Willys utomhusreklam

Svensk dagligvaruhandel

Dagligvarubranschen är en viktig del av det svenska näringslivet och en stor arbetsgivare med drygt 100 000 anställda. Totalt finns det drygt 3 000 dagligvarubutiker runtom i Sverige.

Branschen är viktig för unga som utgör nästan en tredjedel av det totala antalet sysselsatta. På landsbygden är matbutiken ofta navet på orten och erbjuder förutom livsmedel bland annat läkemedel samt postservice och paketutlämning.

Dagligvaruhandeln är relativt okänslig för konjunktursvängningar och tillväxten drivs till stor del av befolkningsökning och inflation. Historiskt har den årliga marknadstillväxten uppgått till 2–3 procent. Marknaden är mogen och de tre största aktörerna – Ica, Axfood och Coop – står tillsammans för cirka 90 procent av försäljningen. Axfood har med särskiljande koncept en närvaro i samtliga segment på marknaden och under slutet av 2024 uppskattas marknadsandelen inkluderat City Gross, som förvärvades sent på året, till ungefär 25 procent (22).

Under en längre period har tillväxten inom dagligvaruhandeln varit starkast inom lågprissegmentet där Willys är den ledande aktören. Lågprissegmentet representerar drygt en femtedel av marknaden och kan delas upp i två undersegment, hard discount och soft discount. De största skillnaderna mellan segmenten utgörs av utbudet och bredden på sortimentet samt de kringtjänster som erbjuds. Under åren 2018–2023 uppskattas den årliga genomsnittliga tillväxten inom lågprissegmentet till ungefär 11 procent. Detta jämförs med marknadens årliga genomsnittliga tillväxt om cirka 5 procent. Motsvarande tillväxttakt inom segmenten stormarknad samt traditionell livs uppgick till ungefär 5 procent respektive 4 procent.

En långsiktig trend på marknaden är en ökad andel dagligvaruförsäljning på nätet. Denna trend accelererade väsentligt under pandemin, men sedan dess har återgången till att handla i fysisk butik varit tydlig, och e-handeln står fortfarande för en liten andel av marknaden, 4,1 procent under 2024. Inom e-handeln fördelas omsättningen relativt jämnt mellan leveransalternativen upphämtning i butik och hemleverans. Under 2024 uppskattas Axfoods marknadsandel inom e-handeln till ungefär 28 procent (28) där merparten härleds till Willys.

Utveckling under 2024

Under 2024 växte den svenska dagligvarumarknaden med 4,1 procent, och försäljningen exklusive moms uppgick till ungefär 301 miljarder kronor (290). Efter de senaste årens höga prisökningstakt normaliserades matprisinflationen under året och uppgick till 1,4 procent enligt SCB. Således var tillväxten på marknaden främst driven av en positiv volym-/mixeffekt. Marknadsdynamiken präglades fortsatt av en hög prismedvetenhet bland konsumenterna som ett resultat av att hushållens köpkraft försämrats kraftigt under de senaste åren. Efter en negativ utveckling de senaste åren var tillväxten inom e-handeln återigen positiv och uppgick till 4,9 procent.

Källor: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel i samarbete med HUI Research) och Axfoods uppskattning baserat på offentlig information.