
Marknad och trender
Prisvärdhet, digitalisering samt hälsa och hållbarhet är exempel på långsiktiga trender som i hög utsträckning påverkar såväl samhället som dagligvarubranschen och Axfood. Förändringstakten har länge varit hög men under de senaste åren har den ekonomiska utvecklingen och hushållens försämrade köpkraft medfört vissa trendskiften, med framför allt ett större fokus på prisvärde och lågpris bland konsumenterna.
Prisvärdhet och lågpris
Hur förändringarna sker
- Lågpristrenden har under de senaste åren vuxit sig allt starkare på marknaden
- Ett lågt pris är dock inte det enda som avgör om en vara uppfattas som prisvärd – ett gott bemötande, attraktiva kringtjänster och ett högkvalitativt sortiment är också viktigt för upplevelsen
- Med den ökade digitaliseringen i samhället följer mer transparens kring priser
Påverkan på dagligvaruhandeln
- Konsumenterna fokuserar mer på prisvärde och efterfrågar ett sortiment med alternativ till starka globala och nationella varumärken
- Egna märkesvaror och stora inköpsvolymer är viktiga verktyg för differentiering och effektivitet
- Ökad prismedvetenhet gynnar vissa segment på marknaden och främst lågprisaktörer
- Prisjämförelser ställer krav på att marknadens aktörer kontinuerligt bevakar sin prisposition
Så agerar Axfood
- Fokus på att stärka Willys position som Sveriges ledande lågpriskedja och att säkerställa att samtliga koncept inom koncernen levererar prisvärde
- Stort utbud av attraktiva, prisvärda och högkvalitativa egna märkesvaror
- Automatisering, effektiva processer och kostnadskontroll i alla led
Digitalisering, data och automation
Hur förändringarna sker
- Ökad digitalisering, teknisk utveckling och en högre automationsgrad inom alla delar av dagligvaruhandeln
- Långsiktig trend med ökad e-handel inom dagligvaruhandeln, även om tillväxten varit svag de senaste åren
Påverkan på dagligvaruhandeln
- Nya och förändrade köpbeteenden öppnar upp för nya affärsmodeller och verksamheter
- Ökad grad av personalisering och allt viktigare med konsumentinsikter för att möta föränderliga kundbehov och beteenden
- Efterfrågan på nya tekniska lösningar och mer digitala hjälpmedel i butik
- Högt ställda krav från konsumenter kring användarvänliga plattformar inom e-handeln
- Utmanande affärsmodell inom e-handeln, framför allt för renodlade e-handelsaktörer och hemleverans
Så agerar Axfood
- Fokus på en smidig köpupplevelse i butik med digitala hjälpmedel som förenklar köpprocessen
- Investeringar i digitalisering och automation i bakomliggande led inom pris och sortiment, varuförsörjning och i butik
- God datatillgång genom lojalitetsprogram samt moderna system för att dra nytta av de möjligheter tekniken skapar
- Nyttjande av data och artificiell intelligens för att bättre förstå kundbeteenden, förbättra kunderbjudanden och kommunikation samt optimera och effektivisera processer i verksamheten
- Fortsatta satsningar på e-handeln och utveckling av det digitala kundmötet, flexibla leveransalternativ med såväl hemleverans som upphämtning i butik
Hälsa och hållbarhet
Hur förändringarna sker
- Medvetenheten om matens påverkan på klimat och hälsa ökar, framför allt bland unga
- Konsumenter anser att livsmedelsföretag har ett stort ansvar för utvecklingen av hållbar och hälsosam mat
- Allt fler konsumenter är beredda att över tid ändra sin matkonsumtion för att minska sitt klimatavtryck
Påverkan på dagligvaruhandeln
- En hållbar matkonsumtion ställer stora krav på förändring i livsmedelskedjan
- Frågor som rör ansvarstagande, miljöpåverkan och hälsa blir allt viktigare och medvetna konsumenter manifesterar sin livsstil genom aktiva matval
- Många vill ha mer information om ursprung, kvalitet och innehåll
- Medvetna konsumenter eftersöker matinspiration och vill få hjälp och guidning för att kunna göra hållbara och hälsosamma val
Så agerar Axfood
- Sortimentsutveckling och fokus på hållbarhetsmärkta varor, ibland genom samarbeten och innovationsprojekt
- Information och inspiration samt fokus på att uppmuntra till hållbara och hälsosamma val
- Fokus på hållbara förpackningar, minskat matsvinn, varor i säsong, socialt ansvar och ursprung
- Miljöcertifierade butiker
- Samhällspåverkan och dialog med beslutsfattare samt publicering av rapporten Mat 2030, Axfoods förslag till en hållbar livsmedelsstrategi för Sverige
Konkurrens
Hur förändringarna sker
- Traditionella dagligvaruaktörer investerar mer i pris
- Marknadens aktörer skapar ekosystem av produkter och tjänster
- Gränserna mellan branscher suddas ut när produkter och tjänster erbjuds som traditionellt inte tillhör kärnverksamheten
- Nytänkande aktörer utmanar
Påverkan på dagligvaruhandeln
- Ökad konkurrens från såväl traditionella aktörer som nya aktörer samt från andra närliggande branscher
- Större valfrihet för konsumenter och högre krav
- Marknaden förnyas med värdeskapande tjänster såsom måltidslösningar, prisjämförelser, receptsidor och hemleverans
Så agerar Axfood
- Utveckling av olika koncept och en bred närvaro för att möta olika kundbehov
- Tydlig samverkan inom koncernen för att addera kundvärde och öka konkurrenskraften
- Ett effektivt, attraktivt och innovativt sortiment och en tydlig prisbild
- Kontinuerlig utveckling av lojalitetsprogram för att säkerställa relevans och attraktivitet
Demografi
Hur förändringarna sker
- Befolkningen blir äldre
- Inkomstklyftorna i samhället ökar
- Mer mångfald och en ökad andel utrikesfödda
- Fortsatt hög urbanisering, vilket har en påverkan på både storstad och landsbygd
Påverkan på dagligvaruhandeln
- Efterfrågan är föränderlig kring exempelvis sortiment och prisbild som en följd av demografiska förändringar
- Urbaniseringen skapar nya attraktiva lägen för butik och e-handel samtidigt som vissa lägen blir mindre attraktiva
Så agerar Axfood
- Kontinuerlig sortimentsutveckling för att tillgodose olika typer av behov och preferenser samt möta efterfrågan på ett sortiment som speglar en mångfald av matkulturer
- Etablering av butiker och e-handel i tillväxtorter och i lägen med goda kommunikationer
- Tydliga värderingar och en ambition att spegla mångfalden i samhället för att möta olika behov
Resiliens och regelefterlevnad
Hur förändringarna sker
- Mer osäkert och turbulent geopolitiskt omvärldsläge
- Ökad aktivitet från cyberkriminella aktörer med högre frekvens av IT-attacker i samhället
- Ökat regulatoriskt tryck från lagstiftare och myndigheter, i synnerhet inom hållbarhet, konsumentskydd och cybersäkerhet
Påverkan på dagligvaruhandeln
- Global osäkerhet ställer nya krav på robusthet i leveranskedjor och drift
- Det ökade regulatoriska trycket och större fokus på livsmedelsberedskap driver kostnader och komplexitet
- Digitalisering innebär stora möjligheter men ställer samtidigt ökade krav på cybersäkerhet och förmågan att skydda information och kunddata
Så agerar Axfood
- Arbete för att främja lokal primärproduktion av livsmedel
- Strategiskt inköpsarbete med regelbunden utvärdering av alternativa lösningar avseende leverantörer och geografisk spridning
- Informations- och cybersäkerhet är ett prioriterat område och en naturlig del av den strategiska agendan
- Ökat samarbete mellan och inom olika värdekedjor
- Ökat fokus på implementering av ny lagstiftning och regelefterlevnad