Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

År 2030 har vi skapat ett friskare Sverige

Axfood ska bidra till en bättre folkhälsa och goda matvanor för alla genom att öka kunskapen och underlätta hälsosamma val. Tillsammans med experter, både inom och utanför vår organisation, lyfter vi fram viktiga frågor, utmaningar och lösningar som tar oss en viktig bit på vägen mot koncernens målbild att skapa ett friskare Sverige till 2030.

Hur kan dagligvaruhandeln bidra till en bättre folkhälsa?

Vi djupdyker i vilket ansvar Axfood och resten av dagligvaruhandeln bär för att driva försäljning som skapar ett friskare Sverige. Utifrån vår egen kunddata tittar vi även närmare på konsumtionsmönster och hur stor andel hälsosam mat som handlas inom olika åldersgrupper.

Hur kan vi få barn och unga att äta mer hälsosamt?

Tillsammans med representanter från Generation Pep, Dagab och Hemköp diskuterar vi barn och ungas matvanor. Vad kan dagligvaruhandeln kan göra för att skapa bättre försättningar för unga att äta mer hälsosamt? Vi tittar även närmare på Hemköps satsning på frukt och grönt.

Helena Björck, dietist på Axfood står bredvid sockerbitar

Bestämmer våra smaklökar?

Våra smaklökar spelar en avgörande roll när vi står i butiken och plockar ner varor i korgen. Men vad vi anser vara gott är till stor del en vanesak, inte minst när det kommer till socker och salt. Axfoods dietist Helena Björck reder ut varför

Bild på Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef

En vinst för hälsan och plånboken

Vår egen data visar att endast hälften av kunderna hos våra största butikskedjor handlar frysta grönsaker. Det är givetvis alldeles för få tycker vi! Här listar Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij fördelarna med att köpa från frysen.

Axfoodakademins Joey Schults  står på en scen

En av oss med mental ohälsa

Joey Schultz, team- och ledarutvecklare på Axfoodakademin öppnar upp om sin psykiska ohälsa. Han berättar hur det är att vakna med isande ångest, hur man hittar nycklar för att hantera sin sjukdom och hur Axfood varit som arbetsgivare.

Helena Björck, diestist Dagab:

Lagstiftningen kring närings- och hälsopåståenden är kontraproduktiv och hindrar dagligvaruhandeln från att enkelt och tydligt hjälpa konsumenter till mer hälsosamma val.

Gränsvärden för socker och salt

Axfood föreslår att socker- och salthalten i livsmedel regleras genom successivt förändrade gränsvärden. Förslaget syftar till att skapa ett friskare Sverige genom godare matvanor, då för höga halter av socker och salt påverkar folkhälsan.

Axfood och Generation Pep

Axfoods samarbete med organisationen Generation Pep syftar till att sprida information om, underlätta för och genomföra aktiviteter som får barn och unga att göra mer hälsosamma val.

Nöt & Grönt

Axfood var först i branschen med att i stor skala lansera en färs av lika delar nötkött och grönsaker. Färsen Nöt & Grönt har bara hälften så stort klimatavtryck som vanlig nötfärs, är Nyckelhålsmärkt, och bär Kött från Sverige-märkningen.