Ny teknik gör att plastpåsarna till färdigförpackad potatis från Garant, Axfoodkoncernens eget varumärke, nu kan materialåtervinnas med högre kvalitet. Det leder till att påsarna kan återanvändas till ett nytt högkvalitativt material. Totalt handlar det om drygt 50 ton plast per år.

Ny teknik gör att plastpåsarna till färdigförpackad potatis från Garant, Axfoodkoncernens eget varumärke, nu kan materialåtervinnas med högre kvalitet. Det leder till att påsarna kan återanvändas till ett nytt högkvalitativt material. Totalt handlar det om drygt 50 ton plast per år.
Tidigare bestod påsarna till Garants potatis av två lager plast som limmas ihop med ett lim som försämrade kvaliteten på plasten vid materialåtervinning. Limmet har nu utvecklats så att det inte längre påverkar plastens kvalitet vid materialåtervinning.
– Det här är ett bevis på att innovation och teknikutveckling är en förutsättning för att vi ska kunna ta ytterligare kliv mot mer cirkulära och hållbara förpackningar med mindre miljöpåverkan, säger Nadja Dahlgren, förpackningsutvecklare på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.
Förpackningsmaterial till livsmedel är ofta komplexa eftersom de ska uppfylla många krav, inte minst gällande livsmedelssäkerhet. De ska även bidra till att livsmedlet får så lång hållbarhet som möjligt, fungera i logistiken och vara bekväma för konsumenten att använda. Att förpackningen har så liten miljöpåverkan som möjligt är ytterligare en viktig aspekt.
– Konsumenter efterfrågar i stor utsträckning tvättad potatis som direkt kan användas till matlagning. En tvättad potatis behöver packas i en förpackning som ersätter de skyddande egenskaper som jorden har och som förlänger potatisens spänst och hållbarhetstid, säger Nadja Dahlgren.
Arbete för minskad miljöpåverkan
Axfoods har en ambitiös agenda för att minska förpackningars miljöpåverkan. Efter 2025 ska endast förpackningar som fungerar i materialåtervinningen användas. 25 procent av all plast ska bantas bort till 2025 och till 2030 ska endast återvunnen eller förnyelsebar råvara användas.
Relaterad media


Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen fler än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.