Axfoodkedjorna Willys och Hemköp är två av de svenska företag som är med om att utveckla och erbjuda unga i utsatta områden Studiemotiverande Arbetslivsorientering (SAO) i Sverige. Modellen är en utveckling av PRAO, som istället för oavlönat arbete under 1-2 veckor erbjuder unga i årskurs 8 möjlighet till avlönade arbeten i samverkan med skolan.

Axfoodkedjorna Willys och Hemköp är två av de svenska företag som är med om att utveckla och erbjuda unga i utsatta områden Studiemotiverande Arbetslivsorientering (SAO) i Sverige. Modellen är en utveckling av PRAO, som istället för oavlönat arbete under 1-2 veckor erbjuder unga i årskurs 8 möjlighet till avlönade arbeten i samverkan med skolan.
Syftet med Studiemotiverande Arbetslivsorientering (SAO) är att skapa vägar in i arbetslivet och öka studiemotivationen för ungdomar i utsatta områden som annars saknar etablerade nätverk.
– Willys är och ska vara en del av hela Sverige. Vi finns i flera av de områden som betraktas som utsatta, och vi kommer öppna nya butiker i ännu fler områden. Så för oss är det en självklarhet att vi också vill ge fler unga i de här områdena en väg in i arbetslivet hos, säger Willys vd Nicholas Pettersson.
Genom SAO-jobben erbjuds eleverna en anställning där de arbetar två timmar i veckan med riktiga, men anpassade arbetsuppgifter. Modellen är i linje med Arbetsmiljöverkets riktlinjer för ungas arbete och har utvecklats av det ideella initiativet Nästa generation Sverige i samarbete med skolor och arbetsmarknadens parter. Deltagande i arbetet är kopplat till en positiv utveckling i skolnärvaron.
– Med det här initiativet vill vi på Hemköp möjliggöra för ungdomarna som deltar att få in en fot i arbetslivet, bygga nätverk och ett cv inför framtiden, och samtidigt lära känna en spännande bransch som det dessutom finns goda möjligheter att utvecklas och växa inom. Vi har alla ett ansvar för att bidra till en inkluderande arbetsmarknad, säger Shoan Etemadi, vd Hemköpskedjan.
Under våren 2025 kommer de första cirka hundra eleverna från Väsby skola i Upplands Väsby och S:t Olofsskolan i Sundsvall att få chansen att arbeta genom SAO-modellen, där eleverna i Upplands Väsby kommer erbjuds SAO-jobb på Willys Väsby Centrum, Hemköp Torsplan, Hemköp Sundbyberg, Hemköp Vällingby, Hemköp Solna och Hemköp Stäket, och eleverna i Sundsvall erbjuds SAO-jobb på Willys Sundsvall Birsta och Willys Sundsvall Ortviken. Målet är att successivt utvärdera och utveckla konceptet för att på sikt kunna erbjuda det i fler delar av Sverige, då både Willys och Hemköp har verksamhet i stora delar av Sverige och har som ambition att vara med när arbetets skalas upp.
– Vi har jobbat länge med inkludering i våra bolag, med fokus på att attrahera den bästa kompetensen och att ha arbetsplatser där alla kan bidra på bästa sätt. På samhällsnivå är vår förmåga att bygga ett samhälle som håller ihop en ödesfråga för Sverige, både för människor och näringsliv. Vi ser att många företag vill engagera sig och bidra mer, och SAO-jobben är mitt i prick. Ambitionen är långsiktig och satsningen är skalbar. Jag är glad och stolt över att både Willys och Hemköp finns bland de deltagande bolagen, säger Caroline Berg, vd Axel Johnson och initiativtagare till Nästa Generation Sverige.
– Vi är stolta över att ha med oss så pass många starka och långsiktiga partners för att erbjuda SAO-jobb i Sverige. Vårt mål är att etablera SAO som ett självklart sätt att bryta utanförskapet bland unga i samtliga utsatta områden, och för det behöver vi arbetsgivare som har mod och kraft att öppna de dörrar de har makt över, säger Evin Cetin, initativtagare till Nästa Generation Sverige.
Mer information om SAO finns på Nästa Generation Sveriges hemsida (www.ngsverige.se), och i en gemensam debattartikel i Dagens Nyheter skriver de deltagande mer om projektet.
Relaterad media



Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen fler än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.