Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Stärkta marknadspositioner och slutfört förvärv av City Gross

30 januari 2025

Med en fortsatt positiv kundtillströmning och ökade volymer summerar Axfood ett fjärde kvartal och år med stärkta marknadspositioner. Samtidigt har strategiskt viktiga satsningar pågått under året och framåt finns en tydlig plan för att ytterligare stärka koncernen. Genom förvärvet av City Gross tas position inom det attraktiva stormarknadssegmentet och med full kraft har flertalet förbättringsinitiativ initierats för att utveckla kedjan mot tillväxt och lönsamhet. Därutöver ger intrimningen av det nya logistikcentret i Bålsta nu gradvis effekt vilket tillsammans med fokus på kostnadseffektivitet och produktivitet stärker koncernens konkurrenskraft.

Axfood Q4 2024

Med en fortsatt positiv kundtillströmning och ökade volymer summerar Axfood ett fjärde kvartal och år med stärkta marknadspositioner. Samtidigt har strategiskt viktiga satsningar pågått under året och framåt finns en tydlig plan för att ytterligare stärka koncernen. Genom förvärvet av City Gross tas position inom det attraktiva stormarknadssegmentet och med full kraft har flertalet förbättringsinitiativ initierats för att utveckla kedjan mot tillväxt och lönsamhet. Därutöver ger intrimningen av det nya logistikcentret i Bålsta nu gradvis effekt vilket tillsammans med fokus på kostnadseffektivitet och produktivitet stärker koncernens konkurrenskraft.

Vd och koncernchef Simone Margulies kommenterar bokslutskommunikén 2024:

”Under 2024 tog vi marknadsandelar trots höga jämförelsetal. Tillväxten i detaljhandelsomsättningen uppgick under fjärde kvartalet till 14,1 procent. Marknadsdynamiken präglas av en mer återhållsam och prismedveten konsument och en intensiv konkurrens. Vårt fokus på produktivitet och kostnadseffektivitet har intensifierats, och med vår struktur och de investeringar vi gör i bakomliggande led har vi en bra utgångspunkt att successivt förbättra vår konkurrenskraft över tid.

Willys fortsatte att växa mer än marknaden under årets sista kvartal med en tillväxt om 4,8 procent. Willys har aldrig tidigare haft en starkare marknadsposition och det är tydligt att momentum håller i sig med fortsatt hög kundtillströmning och ökad lojalitet. Hemköp visade återigen på en fin utveckling med en bra jämförbar tillväxt om 4,6 procent under fjärde kvartalet. Butikskedjan har tagit stora steg de senaste åren i att stärka sin position på marknaden, och ett flertal stora nyetableringar skapar förutsättningar för att stärka positionen ytterligare. Snabbgross har navigerat en utmanande café- och restaurangmarknad de senaste åren med ökade volymer och ett ökat antal kunder vilket resulterat i en stärkt marknadsposition och ökade marknadsandelar. Trenden fortsatte även under det fjärde kvartalet med en stark tillväxt om 6,3 procent.

Sedan upprampningen av det nya logistikcentret i Bålsta slutfördes i höstas har fokus varit på intrimning av verksamheten. Parallellt med att butiksflödena optimeras pågår även implementeringen av e-handelsflödena. Nu ser vi en ökad produktivitet och effektivitet, och vi förväntar oss en successiv produktivitetsförbättring under innevarande år.

City Gross ger oss en tydlig närvaro i stormarknadssegmentet, det snabbast växande segmentet på marknaden efter lågpris, och vi ser stor potential i kedjan. Vi har en tydlig plan och har sedan tillträdet initierat en rad initiativ för att stärka City Gross konkurrenskraft. För att skapa en friskare kärna planerar vi också för strukturåtgärder under året vad avser en handfull butiker där det huvudsakligen rör sig om konverteringar till andra koncept. Vår ambition är att stärka City Gross och bedömningen nu är att vi når lönsamhet någon gång under andra halvåret 2026.

För att ännu fler kunder ska kunna handla hos oss kommer vi att fortsätta hålla en hög etableringstakt såväl under 2025 som under kommande år. Ambitionen är att 2025 expandera butiksnätverket med 10-15 nya egenägda butiker, varav majoriteten Willysbutiker. Axfood har en stark finansiell ställning och under 2025 uppskattas koncernens investeringsbehov uppgå till 1,6-1,7 miljarder kronor. Till årsstämman föreslår styrelsen en ökad utdelning om 8,75 kronor per aktie som fördelas på två utbetalningar.

Det är med stor energi vi går in i 2025 där vi ser stora möjligheter att ytterligare utmana, stärka våra positioner och få utväxling på våra långsiktiga satsningar.”

Sammanfattning av fjärde kvartalet

  • Nettoomsättningen uppgick till 21 860 Mkr (20 769), en ökning med 5,3 procent.
  • Detaljhandelsomsättningen var 18 836 Mkr (16 507), en ökning med 14,1 procent. Exkluderat City Gross var ökningen 4,2 procent.
  • Rörelseresultatet var 629 Mkr (744) inkluderat jämförelsestörande poster om -143 Mkr (-71). Rörelsemarginalen var 2,9 procent (3,6).
  • Det justerade rörelseresultatet uppgick till 772 Mkr (815). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 3,5 procent (3,9).
  • Periodens resultat uppgick till 361 Mkr (533) och resultatet per aktie före utspädning uppgick till 1,62 kr (2,42).
  • Den 1 november slutfördes förvärvet av City Gross Sverige AB.

Sammanfattning av januari-december

  • Nettoomsättningen uppgick till 84 057 Mkr (81 111), en ökning med 3,6 procent.
  • Detaljhandelsomsättningen var 68 052 Mkr (63 703), en ökning med 6,8 procent. Exkluderat City Gross var ökningen 4,3 procent.
  • Rörelseresultatet var 3 290 Mkr (3 353) inkluderat jämförelsestörande poster om -143 Mkr (-249). Rörelsemarginalen var 3,9 procent (4,1).
  • Det justerade rörelseresultatet uppgick till 3 433 Mkr (3 602). Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,1 procent (4,4).
  • Periodens resultat uppgick till 2 219 Mkr (2 373) och resultatet per aktie före utspädning till 10,16 kr (10,92).

Väsentliga händelser efter balansdagen

  • Styrelsen föreslår en ökad utdelning om 8,75 kronor per aktie (8,50). Utdelningen fördelas på två utbetalningar, 4,50 kronor per aktie i mars 2025 och 4,25 kronor per aktie i september 2025.

Väsentliga händelser efter balansdagen

  • Investeringarna 2025 förväntas uppgå till 1 600-1 700 Mkr exklusive förvärv och nyttjanderättstillgångar.
  • 2025 planerar Axfood att etablera 10-15 nya egenägda butiker.

 

Axfood presenterar bokslutskommunikén för 2024 i en webbsändning kl 9:30 idag den 30 januari 2025. Rapporten presenteras av vd och koncernchef Simone Margulies och ekonomi- och finansdirektör Anders Lexmon. Länk till webbsändningen finns tillgänglig på axfood.se. Länk till registrering för att delta via telefonkonferens finns också tillgänglig på axfood.se. Efter registrering ges telefonnummer och konferens-ID för att kunna delta i telefonkonferensen.



För ytterligare information, kontakta:
Alexander Bergendorf, Head of Investor Relations, Axfood AB, tel +46 73 049 18 44

Denna information är sådan information som Axfood AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 januari 2025 kl 07:00.


 
 

Kategorier: Axfood