I samband med Axfoods leverantörsträff utsågs för första gången någonsin årets leverantör. Utmärkelsen gick till Valio, som enligt juryns motivering är ett innovativt och framåtlutat bolag som jobbar med forskning för att ständigt förnya sig, tillgodose kunders önskemål och ligga rätt i tiden.
I samband med Axfoods leverantörsträff utsågs för första gången någonsin årets leverantör. Utmärkelsen gick till Valio, som enligt juryns motivering är ett innovativt och framåtlutat bolag som jobbar med forskning för att ständigt förnya sig, tillgodose kunders önskemål och ligga rätt i tiden.
Årets leverantörsträff lockade omkring 900 deltagare från hela Sverige. För andra året i rad genomfördes träffen helt digitalt i en plattform som möjliggjorde både scenpresentationer, chatt och kedjespecifika fördjupningar. För första gången någonsin utsågs årets leverantör, och utmärkelsen tilldelades Valio med motiveringen:
”Valio erbjuder ett brett och djupt sortiment inom yoghurt, smör och laktosfria produkter. Valio har under senaste åren lanserat många uppskattade växtbaserade produkter i sin portfölj och var först i Sverige med ett laktosfritt sortiment. Valio är ett innovativt och framåtlutat bolag som jobbar med forskning för att ständigt förnya sig, tillgodose kunders önskemål och ligga rätt i tiden. Valio är en lyhörd leverantör som är fokuserad på att hitta lösningar och kontinuerligt utvecklar olika förpackningslösningar för att möta Axfoods olika koncept som främjar vårt samarbete.”
– Årets leverantör handlar om att uppmärksamma och inspirera till förtroendefulla samarbeten som framgångsrikt gör skillnad. Samtliga tre nominerade gör detta, men Valio stack ut genom sitt kundandanpassade och professionella förhållningsätt som lett till lönsam försäljningstillväxt och bidragit till ett prisvärt, bra och hållbart sortiment, säger Peter Holm vice vd på Dagab.
Även Orkla Foods Sverige och Guldfågeln var nominerade för sitt sätt att arbeta med en helhetssyn genom hela värdekedjan och båda företagen jobbar med innovativ utveckling för att underlätta och förenkla för konsumenten, något som juryn uppskattade.
I pris kommer Willys respektive Hemköp att på alla sätt ta ut svängarna i utvald Valio-kampanj för att få maximalt stor synlighet och försäljningstillväxt.
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.