Varje år slängs det omkring 100 000 ton mat i svenska livsmedelsbutiker. Willys har bestämt sig för att minska den siffran genom en rad olika åtgärder – bland annat genom att skänka mat till lokala välgörenhetsorganisationer. Hittills i år har 150 ton mat skänkts till behövande – och 11 nya Willys-butiker har startat upp samarbeten.
Varje år slängs det omkring 100 000 ton mat i svenska livsmedelsbutiker. Willys har bestämt sig för att minska den siffran genom en rad olika åtgärder – bland annat genom att skänka mat till lokala välgörenhetsorganisationer. Hittills i år har 150 ton mat skänkts till behövande – och 11 nya Willys-butiker har startat upp samarbeten.
Ungefär 1,3 miljoner ton matavfall uppkommer per år i Sverige. Det största svinnet sker i hemmen, men även i livsmedelsbutiker slängs mycket mat som fortfarande går utmärkt att äta, till exempel för att bäst före-datumet närmar sig eller för att varan har något skönhetsfel eller en kantstött förpackning. För att bidra till att maten i stället går till ett gott ändamål har Willys i flera år arbetat med att skänka mat till olika lokala välgörenhetsorganisationer, både för att minska svinnet och hjälpa dem som behöver stöd.
I dagsläget är det över 100 av Willys cirka 200 butiker som har etablerat samarbeten med Frälsningsarmén, Stadsmissionen och andra organisationer som jobbar lokalt för att hjälpa människor som lever i utsatthet. Genom samarbetena har 150 ton mat hittills i år gått till matbanker, härbärgen och välgörenhetsorganisationer i stället för att hamna i soporna, och 11 nya butiker har startat upp nya samarbeten.
– Vi arbetar aktivt med att hitta ännu fler samarbetspartners. Pandemin har inneburit att välgörenhetsorganisationer har fått hitta andra sätt att arbeta på. De har exempelvis fått satsa i större utsträckning på utdelning av matkassar istället för att bjuda på tillagad mat, för att undvika att för många samlas på samma plats. Men samtidigt ökar utsattheten i och med corona och allt fler är beroende av stöd, säger Elisabeth Konrad, hållbarhetsansvarig på Willys.
Målsättningen är att alla Willys-butiker ska skänka mat till välgörande ändamål. Samarbetena är en del i Willys långsiktiga mål om att halvera sitt matsvinn till år 2025.
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen fler än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.