I ett nytt pilotprojekt mellan Mat.se och Apohem testas nu samleveranser av mat och apoteksvaror, där Mat.se:s kunder enkelt kan lägga till produkter från Apohem som komplement till sin beställning. Först ut att kunna använda samleverans blir kunderna i Stockholmsområdet.
I ett nytt pilotprojekt mellan Mat.se och Apohem testas nu samleveranser av mat och apoteksvaror, där Mat.se:s kunder enkelt kan lägga till produkter från Apohem som komplement till sin beställning. Först ut att kunna använda samleverans blir kunderna i Stockholmsområdet.
Alla köper mat, nästan alla handlar på apotek – och allt fler gör det på nätet. Nu testar Mat.se och Apohem, som båda ingår i Axfoodfamiljen, samleveranser av mat- och apoteksvaror, för att göra det enklare och öka värdet och nyttan för kunden.
– För oss på Mat.se är det viktigt att ligga i framkant gällande utvecklingen av e-handeln, och vi testar gärna nya och innovativa lösningar. Att samleverera och göra våra kunders vardag enklare är viktigt för oss, säger Ludvig Anderberg, verksamhetschef på Mat.se. I piloten får ett urval kunder som gjort ett matköp från Mat.se också erbjudande om att lägga till apoteksprodukter från Apohem, och få dem levererade tillsammans med sin Mat.se-kasse.
– Vi söker kontinuerligt efter sätt att göra det enklare och smidigare att vara Apohemkund. Att kunna lägga till våra apoteksprodukter i sin befintliga matkasse gör livet lite enklare. Dessutom får Apohempaketet åka med en befintlig leverans, vilket är bra för miljön, säger Gustav Hasselgren, vd på Apohem.
Testet med samleveranser går live i dag och beräknas pågå till hösten. I höst flyttar också Apohem till ett helt nyrenoverat och utbyggt e-handelslager i Årsta, och blir då granne med Mat.se:s, Willys och Hemköps e-handelslager. Lagret kommer totalt att landa på 10 000 kvadratmeter, och öka både e-handelskapaciteten och möjligheterna till synergier.
– För att möta kundernas behov på bästa sätt är det viktigt att vi hittar synergier och nya samarbeten inom Axfoodkoncernen. Det gäller inte minst utvecklingen av e-handeln, som växer kraftigt inom både mat- och apotekssegmenten. Vi vill nu snabbt ta ut den här tjänsten till kunderna för att få in feedback och kunna vidareutveckla vårt erbjudande, säger Frida Ridderstolpe, e-handelschef på Axfood.
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen fler än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.