Hemköps e-handel har haft en kraftig tillväxt under våren. Nya kundgrupper har tillkommit och här sticker de äldre ut, kunder över 65 år har ökat med 700 procent jämfört med året innan. Lagerkapaciteten har utökats för att hantera det ökade flödet av hemleveranser och fler och fler väljer att beställa på nätet och hämta upp maten i sin närmaste butik. Under året startar 30 nya butiker upp e-handel, takten har ökats på grund av den starka kundefterfrågan.
Hemköps e-handel har haft en kraftig tillväxt under våren. Nya kundgrupper har tillkommit och här sticker de äldre ut, kunder över 65 år har ökat med 700 procent jämfört med året innan. Lagerkapaciteten har utökats för att hantera det ökade flödet av hemleveranser och fler och fler väljer att beställa på nätet och hämta upp maten i sin närmaste butik. Under året startar 30 nya butiker upp e-handel, takten har ökats på grund av den starka kundefterfrågan.
– Vår e-handel växer otroligt starkt med både högre snittköp och ett stort inflöde av nya kunder. Roligt att se hur de nya kunderna som tillkommit i hög grad blir återkommande kunder, säger Fabiola Wikström, e-handelschef på Hemköp.
Både butiker ägda av egna handlare och butiker ägda av kedjan rullar ut e-handel med hämta-konceptet. Orter som Malung, Torslanda, Herrljunga och Karlstad har kommit igång under våren, på torsdag startar Hemköp Skanstull och Tranås upp sin e-handel, nästa vecka kör Hemköp Grästorp igång.
– Efterfrågan hos våra kunder och intresset från våra butiker har snabbat på utrullningsplanen. Att e-handeln kompletterar att handla i våra butiker tror vi är något som är här för att stanna, säger Fabiola Wikström.
Färska siffror från Dagligvaruindex, som tas fram av Svensk Dagligvaruhandel i samarbete med HUI Research, visar för maj den största tillväxten någonsin för nätmathandeln. Hemleveranser har i hela branschen ökat med 62,9 procent under maj månad. Upphämtning i butik växte samtidigt med 198,4 procent.
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.