E-handelskedjan Mat.se och forskningsinstitutet RISE presenterar den mest omfattande klimatmärkning av livsmedel som någonsin gjorts.
E-handelskedjan Mat.se och forskningsinstitutet RISE presenterar den mest omfattande klimatmärkning av livsmedel som någonsin gjorts.
Totalt har över 3 000 av de vanligaste matvarorna analyserats. Genom att presentera klimatavtryck i enkla tal med enheten CO2e/kg kan kunden själv jämföra produkt mot produkt.
Livsmedel utgör idag cirka 25 procent av de svenska hushållens sammanlagda klimatavtryck. Genom att konsumenter nu för första gången får tillgång till information om varornas klimatpåverkan i köpögonblicket möjliggörs fler medvetna val.
När: Tisdag 12 november, klockan 11.00-13.00 (inklusive en lättare lunch).
Var: Axfood, Torsplan, Stockholm. Ingång via Gävlegatan 35.
Pressmötet inleds med en 30 minuter presentation av RISE och Mat.se som beskriver arbetet med klimatmärkningen, nationella klimatdatabasen och visar hur det digitala verktyget fungerar.
Efter presentationen finns möjlighet till enskilda intervjuer. Det kommer också att finnas exempel på klimatmärkta matvaror för fotografering.
Medverkande:
Karin Jelkeby, verksamhetsansvarig Mat.se
Thomas Angervall, enhetschef RISE
En lättare lunch serveras vid pressmötet.
OSA senast 11 november till:
Claes Salomonsson, presschef Axfood.
0708-10 24 02
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen fler än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.