Mat.se lanserar idag den största klimatmärkningen av livsmedel som någonsin gjorts och omfattar cirka 3 000 matvaror. Den unika klimatdatabasen har tagits fram i samarbete med forskningsinstitutet RISE. En färsk undersökning visar också att konsumenter är beredda att ändra sina köpbeteenden för att minska klimatpåverkan.
Mat.se lanserar idag den största klimatmärkningen av livsmedel som någonsin gjorts och omfattar cirka 3 000 matvaror. Den unika klimatdatabasen har tagits fram i samarbete med forskningsinstitutet RISE. En färsk undersökning visar också att konsumenter är beredda att ändra sina köpbeteenden för att minska klimatpåverkan.
– Med tydlig CO2e-information i kombination med innovativa lösningar gör vi det enkelt för kunden att jämföra livsmedlens klimatpåverkan. De kunder som vill göra medvetna val kan nu påverka sin matkasses klimatavtryck under tiden man handlar. Vi är otroligt stolta över att vara först med detta, säger Karin Jelkeby, verksamhetsansvarig på Mat.se.
Satsningen är unik i världen då ingen butikskedja har genomfört klimatmärkning av livsmedel i så här stor skala tidigare. Cirka 3 000 produkter i sortimentet har märkts med egna klimattal med hjälp av en analys baserad på livscykel. Ett flertal parametrar påverkar det slutliga värdet, till exempel odlingsmetod, förädlingsprocess och transport.
Informationen fungerar efter samma princip som jämförelsepris i kronor/kg och enheten CO2e/kg visar vad ett kilogram av det valda livsmedlet motsvarar i koldioxidutsläpp. Mat.se har fokuserat på att märka produkter som köps ofta och i stor mängd.
– Livsmedel står i dag för omkring 25 procent av hushållens totala klimatavtryck, varför förändringar hos konsumenter kan göra stor skillnad. Vi vill vara med och skapa banbrytande förutsättningar för svensk livsmedelshandel och hela livsmedelssektorn och att också visa vägen internationellt när det gäller arbetet med klimatfrågan och FN:s klimatmål, säger Thomas Angervall, enhetschef på RISE.
Satsningen går helt i linje med Axfoodkoncernens omfattande hållbarhetsarbete.
– Slår satsningen väl ut hos kunderna hoppas jag att fler kedjor kan införa motsvarande system, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Mat.se har under arbetet med databasen gjort tester som tydligt visar att kunderna är intresserade och villiga att ta hänsyn till matens klimatavtryck.
Det omfattande arbetet med klimatinformationen och databasen har finansierats av Mat.se med stöd av Axfoundation, en fristående, icke vinstdrivande verksamhet som arbetar konkret och praktiskt för ett hållbart samhälle, samt Axfoods huvudägare Axel Johnson.
För mer information kontakta:
Viveca Järhult, Mat.se, tel. 073-520 1949
Thomas Angervall, RISE, tel. 010-516 66 74
Axfoods presstjänst, tel. 070-289 8983
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen fler än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.