Med en offensiv strategi vill Axfood driva utvecklingen av plastanvändning i en mer hållbar riktning. Bland annat ska den totala mängden plast minskas med 25 procent under de kommande fem åren.
Med en offensiv strategi vill Axfood driva utvecklingen av plastanvändning i en mer hållbar riktning. Bland annat ska den totala mängden plast minskas med 25 procent under de kommande fem åren.
– Vi har satt ambitiösa men nödvändiga mål för att driva utvecklingen mot en mer hållbar plastanvändning med mindre miljöpåverkan, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Användandet av plast från fossil råvara fortsätter att öka. Samtidigt materialåtervinns endast en bråkdel av plasten. Det beror på att alla förpackningar inte fungerar i materialåtervinningen och att stora mängder plast aldrig lämnas till in av hushållen.
Axfoods plaststrategi innebär bland annat att alla plastförpackningar till egna varor ska kunna materialåtervinnas 2022 och att endast förnyelsebar och återvunnen plast används efter 2030. Dessutom ska fler engångsartiklar av plast i sortimentet fasas ut och farliga ämnen tas bort från plastmaterialen. Om fem år ska det totala användandet av plast ha minskats med minst 25 procent.
Användandet av plast ska minskas löpande under de kommande fem åren genom att i första hand ta bort överflödig plast och förpackningar som inte uppfyller företagets krav. Plast i en rad produkter och förpackningar kan även komma att bytas ut mot andra material.
– Utmaningen är att även om vi vill byta ut plasten mot andra material, finns det inte alltid likvärdiga alternativ som lever upp till kraven om livsmedelssäkerhet, hållbarhet, design och kostnad. Dessutom vill vi inte byta mot material som leder till ökat matsvinn. Det handlar det om att använda rätt plast på rätt plats, säger Åsa Domeij.
Axfood har gjort flera insatser för att minska plastanvändningen av fossil råvara, exempelvis:
- 2015 infördes pant på saftflaskor av plast, något som senare följts av både pant på flaskor till juice- och smoothie.
- Rengöringsserien Såklart har fått en helt ny design i förnyelsebar eller återvunnen plast som dessutom klimatkompenserats.
- De tråg som färskt kött säljs på blev mindre och bytte från svart till genomskinlig plast för att kunna materialåtervinnas.
- En handfull engångsartiklar av plast har tagits bort från butikshyllorna.
- Materialet i samtliga plastbärkassar inom Axfood har bytts från fossil plast till återvunnet eller förnyelsebart material.
För ytterligare information kontakta:
Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.