Inför obligatorisk ursprungsmärkning av allt kött, även på restaurang. Det föreslår Axfood i den fjärde versionen av rapporten Mat 2030 och hoppas att det förslag som finns i januariavtalet nu också blir verklighet.
Inför obligatorisk ursprungsmärkning av allt kött, även på restaurang. Det föreslår Axfood i den fjärde versionen av rapporten Mat 2030 och hoppas att det förslag som finns i januariavtalet nu också blir verklighet.
Lagom till Almedalsveckan lanseras fjärde upplagan av Mat 2030, Axfoods förslag till en mer hållbar livsmedelsstrategi för Sverige.
Bland förslagen och kraven till politiker, myndigheter och näringsliv är 13 helt nya jämfört med tidigare.
Ett av kraven är att konsumenterna har rätt att få veta var allt kött kommer ifrån, oavsett var det köps. Det ska därför gälla även det kött som serveras på Sveriges restauranger.
– Det är bra att frågan om ursprungsmärkning finns med i januariavtalet. Det är ett krav vi på Axfood drivit mycket länge. Nu är det dags att det genomförs på riktigt och att regeringen lägger en proposition till riksdagen, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
Här är några andra exempel från Mat 2030 och som vänder sig främst till svenska politiker och myndigheter:
- Utveckla en strategi för en övergång till fossilfria och hållbara transporter
- Ställ krav på att varor och förpackningar på marknaden ska gå att materialåtervinna
- Anta ett halveringsmål för matsvinn
- Bibehåll förprövning vid ny- och ombyggnad av djurstallar
- Säkerställ att det stöd till glesbygdsbutiker som infördes 2016 blir långsiktigt
- Ge i uppdrag till Havsmyndigheten att beståndsbedöma insjöfisk för att därmed möjliggöra mer försäljning av fisk i handeln.
Mat 2030, version 4.0, är ett av de grundläggande dokument som Axfood tar med och lyfter under Almedalsveckan 30 juni–7 juli i mötet med politiker, myndigheter och företrädare för näringslivet.
För ytterligare information kontakta:
Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen fler än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.