Under julafton testade Mat.se sitt nya koncept på Stockholms gator. En rullande butik med ett noga utvalt sortiment och planerad rutt som gick att följa på Julbilen.se.
Under julafton testade Mat.se sitt nya koncept på Stockholms gator. En rullande butik med ett noga utvalt sortiment och planerad rutt som gick att följa på Julbilen.se.
– Det här var en chans för oss att testa något helt nytt och dessutom dra nytta av den värdefulla data vi har. Julbilen fick ett betydligt större genomslag än vi någonsin vågade hoppas på. Vid stoppen stod folk i kö och väntade, säger Anders Jacobsson, marknadschef på Mat.se.
Julbilen fungerade som en rullande pop-up-store och gick att lokalisera genom att gå in på julbilen.se under julafton. I bilen erbjöds allt man kunnat tänkas glömma till julbordet – allt gratis. Sortimentet var noga framtaget utifrån analyser på Mat.se om vad kunder högst sannolikt glömt att köpa inför högtiden. Chokladaskar, pepparkakor och skumtomtar stod högst på listan, men även sill och ströbröd uppskattades hjärtligt av besökarna till Julbilen.
Mat.se erbjuder idag leveranser samma dag och ligger därmed redan ett steg före många andra e-handelsaktörer. Mat är ofta tidsberoende och konsumenterna kräver större flexibilitet i både leveranstider och leveranssätt.
Enligt analyser på Mat.se följer kundernas varukorgar väldigt tydliga mönster. Faktum är att över 90 procent av matvarorna som handlas alltid är samma typer av produkter och varumärken. Mellan två och tio procent av det kunderna handlar är nya produkter som man vågar variera med eller testa.
– Den här insikten ger oss möjlighet att förutspå både kundernas varukorgar, men också deras önskemål om leveranstider eftersom även de följer tydliga mönster. Utifrån detta kan vi utveckla vår tjänst och i framtiden erbjuda ännu snabbare och bättre leveranser, säger Anders Jacobsson.
Läs mer på www.mat.se
För mer information kontakta:
Sofia Norén, digital marknadsspecialist på Mat.se, 0730-62 29 76
Axfoods presstjänst: 0702-89 89 83
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen fler än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.