Garant, Axfoods eget varumärke, byter ut förpackningarna på köttprodukter som gör att plastmängden minskas med 70 procent, samtidigt som förpackningarna ger ökad hållbarhet och därmed minskat svinn.
Garant, Axfoods eget varumärke, byter ut förpackningarna på köttprodukter som gör att plastmängden minskas med 70 procent, samtidigt som förpackningarna ger ökad hållbarhet och därmed minskat svinn.
De nya förpackningarna består av en platta av FSC-märkt papp som försluts med en tunn vaccad plastfilm. I ett första skede handlar det om en serie med Garants färska korvar.
– På sikt kommer fler och fler förpackningar att bytas ut till de nya trågen, säger Hans Bax, chef för egna affärer på Axfood där kött ingår.
Axfood, med kedjor som Willys, Hemköp och Tempo, har som mål att alla plastförpackningar ska vara återvinningsbara till 2022 och gjorda av bioplast till 2030.
Enligt ett EU-direktiv ska Sverige också minska sitt användande av plastbärkassar till 40 tunna plastbärkassar per person och år senast 2025.
– Willys kör i dag med plastbärkassar av återvunnen plast, medan Hemköps bärkassar består av bioplast som är gjord av råvara från växtriket, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.
En färsk undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Axfood* visar att tre fjärdedelar (75%) av svenskarna uppger att de minskat sina inköp av plastkassar det senaste året. Anledningen är främst omtanke om miljön (79 %)
Det märks också i Axfoods butiker. Willys och Hemköp har minskat försäljningen av plastbärkassar med i snitt 6 procent under det senaste året, samtidigt som flergångsbärkassarna ökat kraftigt, inte minst bland Willys kunder.
– Våra konsumenter har blivit mycket mer miljömedvetna i sina val, samtidigt som vi på Axfood jobbar hårt för att minska plastanvändandet inom alla områden, säger Åsa Domeij.
Se filmen där Åsa Domeij pratar om Axfoods satsning på minskat platsanvändande på
https://www.youtube.com/watch?v=GXIYK0GwZbA&feature=youtu.be
*Undersökningen genomfördes i Sifos löpande webbomnibuss och genomfördes 20 - 24 september 2018. Panelen är slumpvis rekryterad och antalet svarande var 1 177 personer.
För ytterligare information kontakta:
Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83.
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.