De senaste veckorna har cirka 50 butiker gått med i Karma och Hemköp är nu största butikskedja i appen som säljer varor med kort datum. Samarbetet ger resultat, den första månaden Hemköp Plaza i Malmö var igång räddade de drygt 700 varor nära bäst före-datumet. Totalt har Hemköp räddat cirka 6 500 varor. Här står Hemköp Sabis Fältöversten, som varit igång sedan i höstas, för största delen följt av Hemköp Plaza i Malmö och Hemköp i Kalmar.
De senaste veckorna har cirka 50 butiker gått med i Karma och Hemköp är nu största butikskedja i appen som säljer varor med kort datum. Samarbetet ger resultat, den första månaden Hemköp Plaza i Malmö var igång räddade de drygt 700 varor nära bäst före-datumet. Totalt har Hemköp räddat cirka 6 500 varor. Här står Hemköp Sabis Fältöversten, som varit igång sedan i höstas, för största delen följt av Hemköp Plaza i Malmö och Hemköp i Kalmar.
– Det stora intresset bland våra butiker visar på hur viktig den här frågan är. Matsvinn är resursslöseri och ett stort miljöproblem. Att undvika att slänga bra mat i butikerna är högsta prioritet för Hemköp, målet är att ingen mat som går att äta ska behöva kastas, säger Maria Nobel, hållbarhetschef på Hemköp.
Samarbetet med Karma förenklar för kunderna att göra en insats för miljön och samtidigt äta god mat. Bra mat med kort hållbarhet säljs till ett nedsatt pris, mat som annars troligtvis hade kasserats.
– Vi är imponerade av hur snabbt Hemköp har lyckats koppla på så många butiker och över det fantastiska resultatet med så mycket räddad mat! Tillsammans utvecklar vi samarbetet för att fortsätta minska matsvinnet, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, medgrundare och vd på Karma.
Samarbeten som många Hemköpsbutiker har med olika välgörenhetsorgansationer och Matmissionen-butikerna är ett komplement till Karma. Här skänks mat med trasiga förpackningar eller större partier nära bäst före-datumet bort till behövande.
För mer information och bilder kontakta:
Elin Jarl, pressansvarig Hemköp. Tel 076-139 25 88, elin.jarl@hemkop.se
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.