När den vegetariska maten flyttas från undanskymda hyllor till bästa plats i butiken bredvid sin motsvarighet köttfärs, korv eller leverpastej hittar fler till de goda vegoalternativen. Konceptet ”Variera med vego” som sedan hösten 2017 funnits i ett tjugotal butiker utökas nu till alla Hemköps 190 butiker. En försäljningsökning med 40 procent för de dubbellagda vegetariska varorna visar att inspiration och vägledning till mer hållbara val i butik ökar den vegetariska försäljningen.
När den vegetariska maten flyttas från undanskymda hyllor till bästa plats i butiken bredvid sin motsvarighet köttfärs, korv eller leverpastej hittar fler till de goda vegoalternativen. Konceptet ”Variera med vego” som sedan hösten 2017 funnits i ett tjugotal butiker utökas nu till alla Hemköps 190 butiker. En försäljningsökning med 40 procent för de dubbellagda vegetariska varorna visar att inspiration och vägledning till mer hållbara val i butik ökar den vegetariska försäljningen.
För att få fler att hitta till och variera med vegetarisk mat placeras till exempel vegopastej, halloumiburgare och sojafärs bredvid motsvarande köttvara tillsammans med tydlig skyltning. Enligt en undersökning från 2017 som Hemköp tagit fram skulle 27 procent av svenskarna välja mer vegetariskt om det fanns vegetariska alternativ bredvid animaliska produkter i butiken. Bland familjer med små barn skulle 40 procent välja t.ex. vegokorv istället för vanlig korv till grillen.
– Vi vill sänka tröskeln till att handla vegetariskt och uppmuntra till bra mat som är god, klimatsmart och hälsosam. Det ska vara enkelt och inspirerande att välja till exempel vegofärs till lasagnen eller att lägga smakrika halloumiburgare på grillen. Tiden när man behövde vara vegetarian för att välja vego är förbi, säger Maria Nobel, hållbarhetschef på Hemköp.
Den vegetariska försäljningen ökade med 23 procent totalt för Hemköp under förra året och intresset håller i sig. För att förenkla de vegetariska valen breddar Hemköp det vegetariska sortimentet ordentligt, fler än 100 nya vegovaror kommer under året.
För mer information och bilder kontakta:
Elin Jarl, pressansvarig Hemköp. 076-139 25 88, elin.jarl@hemkop.se
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.