Intresset för att äta mer vegetariskt ökar stort. Hittills i år har matvarukedjan Willys försäljning av fryst och kyld vegetarisk mat ökat med 32 procent. Lägre prisnivåer och större utbud ses som förklaringen.
Intresset för att äta mer vegetariskt ökar stort. Hittills i år har matvarukedjan Willys försäljning av fryst och kyld vegetarisk mat ökat med 32 procent. Lägre prisnivåer och större utbud ses som förklaringen.
I en Sifoundersökning som genomfördes hösten 2016 på uppdrag av Axfood uppgav 25 procent att de planerade att ändra sina matvanor och äta mer vegetariskt. Många verkar ha gjort slag i saken: försäljningen av vegetarisk mat ökar kraftigt, rapporterar lågpriskedjan Willys. De senaste tre åren har försäljningen av fryst och kyld vegetarisk mat ökat sakta men säkert för att ta riktig fart det senaste året. Under 2017 har försäljningen av vegetariskt ökat med 32 procent jämfört med samma period föregående år.
Större utbud, bättre produkter och lägre prisnivåer angavs som faktorer som skulle få konsumenterna att välja vegetariskt i större utsträckning. Att prisnivåerna sjunkit och utbudet blivit bättre är något som Willys vd, Thomas Evertsson, kan vittna om.
– Vi märker att intresset för att äta vegetariskt ökar allt mer. Under det senaste året har vi fått in en mängd nya vegetariska och veganska varor i sortimentet. Det som tidigare var lite dyrare nischprodukter har nu blivit bredare och mer tillgängligt för fler, säger Thomas Evertsson.
Det är i storstäder och studentstäder som man äter mest vegetariskt. Willysbutikerna i Stockholm, Lund och Göteborg är de som har högst andel vegetarisk försäljning, men även Umeå, Karlstad och Uppsala finns med på topplistan över städerna med högst vegoandel. Men vegetariskt är på frammarsch även utanför storstäderna. Strängnäs, Boden, Kalix och Skövde är alla med på listan över orter där ökningen av färskt och fryst vegetariskt ökar mest.
För ytterligare information, kontakta:
Johanna Eurén, kommunikationschef Willys, 0703-461348
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.