Efter positiva reaktioner och ökad försäljning gör nu fler Hemköpsbutiker det enklare att välja vegetariskt – i köttdisken. I närmare tjugo butiker hittar kunderna vegetariska alternativ bredvid köttprodukter som köttbullar, köttfärs och leverpastej. Först ut är ett tiotal Stockholmsbutiker, inom kort kommer konceptet till Göteborg och Malmö.
Efter positiva reaktioner och ökad försäljning gör nu fler Hemköpsbutiker det enklare att välja vegetariskt – i köttdisken. I närmare tjugo butiker hittar kunderna vegetariska alternativ bredvid köttprodukter som köttbullar, köttfärs och leverpastej. Först ut är ett tiotal Stockholmsbutiker, inom kort kommer konceptet till Göteborg och Malmö.
Jämfört med samma period förra året har Hemköp City efter en dryg månad med konceptet sålt fyra gånger så mycket av de utvalda vegetariska varorna och Garants halloumiburgare är en favorit. Med de dubbellagda varorna följer tydlig skyltning och inspirerande recept i butikerna.
– Kunderna är positiva och att vi ser en försäljningsökning på dessa varor visar att vi är på rätt väg. Det här är ett av flera kommande initiativ för att få fler att upptäcka vegetarisk mat, säger Thomas Gäreskog, vd på Hemköp.
En färsk undersökning från Hemköp och Yougov visar att 27 procent av svenskarna skulle välja mer vegetariskt om det fanns vegoalternativ bredvid animaliska varor i butiken*. Därför genomför Hemköp denna förändring så att fler ska hitta till halloumiburgare, falafel, Quornfiléer eller vegokorv, god och bra mat för alla.
– Önskan att få inspiration och kunskap kring vegetarisk mat är tydlig, receptbroschyrerna med vegorecept som vi satt upp i butiken har en rykande åtgång, säger Niklas Persson, butikschef på Hemköp City som var första butiken att införa det nya vegokonceptet.
Utrullning till fler städer
Hemköps initiativ med vegetariska varor i köttdisken kommer den här veckan till tio Stockholmsbutiker, Hemköp City var först ut i augusti. Senare i höst kommer konceptet till Göteborg och Malmö, blir det uppskattat är ambitionen att fler butiker ska följa.
Stockholm; Hemköp City, Hemköp Torsplan, Hemköp Mariahallen, Hemköp Birger Jarl, Hemköp Skanstull, Hemköp Östermalmstorg, Hemköp Täby Centrum, Hemköp Mörby Centrum, Hemköp Nacka Forum och Hemköp Mall of Scandinavia.
Göteborg; Hemköp Nordstan, Hemköp Frölunda, Hemköp Stigberget och Hemköp Kortedala.
Malmö; Hemköp Triangeln, Hemköp Plaza och Hemköp Kronprinsen.
* Undersökningen är statistiskt säkerställd och genomförd av YouGov på uppdrag av Hemköp. Under perioden 1-3 augusti 2017 har sammanlagt 1010 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.
För bilder och mer information kontakta:
Elin Jarl, pressansvarig Hemköp 076-139 25 88 elin.jarl@hemkop.se
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys, Hemköp och City Gross, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli och delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen fler än 15 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.