Den 10 april börjar Axfood rulla ut gratis wifi till Axfoods butikskedjor Willys, Hemköp, Tempo och Axfood Snabbgross.
Innan året är slut ska 500 butiker ha tjänsten.
– Axfood ska vara ledande när det gäller det digitala kundmötet. Detta är ett stort och viktigt steg i den riktningen, säger Jan Lindmark, IT-direktör på Axfood.
Under 2015 gjordes en förstudie, i fjol genomfördes ett pilotprojekt i fem butiker och med start den 10 april är det så dags för utrullning – med 20 butiker i veckan fram till årets slut.
– För kunderna innebär det, i ett första steg, gratis wifi när de handlar mat. Men inom en snar framtid kommer vi även ge möjligheter till riktade erbjudanden samt bjuda på matrecept när en kund står lite rådlös i butiken och undrar ”Vad ska vi äta i dag?”, säger Jan Lindmark.
För leverantörer och de som jobbar i butik innebär det nya butiksnätet stora fördelar och nya digitala möjligheter när det gäller det dagliga arbetet.
Personalen kommer till exempel enkelt kunna ta del av e-utbildningar via mobiler och surflattor och det blir lättare för leverantörer att kunna koppla upp sig säkert mot utrustning de ansvarar för i butiken, som till exempel kyldiskar, salladsbarer och pantmaskiner.
Telia står för helhetslösningen och där ingår ett nytt modernt fiberbaserat butiksnät med wifi, 4G-backup och smarta funktioner som beacon-teknik samt konsulttjänster för att bygga näten i butikerna, övervakning, support och kontinuerlig utveckling av lösningen - allt levererat som en tjänst till Axfood.
– Företag som tar utgångspunkt i kundmötet för sin digitala transformation kan stärka konkurrenskraften, öka kundlojaliteten och sänka kostnaderna. Det känns därför fantastiskt spännande och inspirerande att få vara med på Axfoods digitala resa. De gör det andra fortfarande pratar om, säger Charlotta Rehman, chef för Telias Företagsaffärer.
För ytterligare information kontakta:
Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83
Telias presstjänst: http://press.telia.se, telefon 0771-77 58 30
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.