Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Garants ekopris till The Smiling Group - Axfoods ekologiska försäljning ökade med 43 procent 2015

28 januari 2016
garant-eko-2

”Ett företag som med nytänkande och god affärskänsla har utvecklat värdekedjan så att konsumentens urval av ekologiska och rättvist producerade produkter i butikshyllan ökar”.

Så lyder juryns motivering till priset Garant Ekostjärna 2016 som delades ut vid den stora Ekogalan på Grand Hotel i Stockholm på torsdagskvällen.

För fjärde året i rad delades Garant Ekostjärna ut till ett företag eller en person som bidragit till att öka urvalet av ekologiska och klimatsmarta produkter i butikshyllan. I år gjordes urvalet också utifrån kriteriet ”ekologisk njutning”.

Vinnare blev The Smiling Group, ett ungt företag som på kort tid lyckats skapa en framgångsrik verksamhet med försäljning av ekologiska och Fairtrade-märkta nötter från bland annat biståndsländer

Oscar Carlsson, vd och medgrundare av The Smiling Group, är glad och stolt över priset.

Det är ett kvitto på att det vi gör, och försöker göra, uppskattas av branschen. Vi besöker bönder och fabriker och försöker genom handel skapa ekonomisk utveckling istället för utveckling genom bistånd. Genom handel tror vi att drömmar, handelskraft och självförtroende skapas för de samhällen som vi köper råvarorna ifrån.

De övriga två nominerade till årets pris var Ekorrens Ekologiska och Cum Pane.

– The Smiling Group tillgodoser marknaden med bra ekologiska produkter, främst nötter, som odlas och förädlas på ett hållbart sätt med schyssta villkor som är bra både för landet där varan produceras och för konsumenten som köper en produkt som både är god och gör gott, säger Ulf Renée, marknadschef EMV på Axfood.

Garant är ett av Axfoods egna varumärken för mat med cirka 1 200 produkter, varav drygt 200 är ekologiska. Produkterna säljs främst i Willys, Hemköp och Tempos butiker. Under 2016 kommer ytterligare cirka 80 nya ekologiska produkter att tas fram under varumärket Garant Eko.

– Under 2015 ökade vår ekologiska försäljning med 42,8 procent jämfört med året innan och andelen ekologiskt ökade från 4,4 till 5,9 procent, säger Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood, som spår en fortsatt stark utveckling för ekologiska produkter under 2016.

För ytterligare information kontakta:

Oscar Carlsson, vd The Smiling Group AB, telefon 073- 02 08 740

Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83

Kategorier: Axfood Dagab