Axfood stödjer den svenska branschgemensamma handlingsplanen för att komma tillrätta med den svenska mjölkkrisen som presenteras för landsbygdsminister Sven-Erik Bucht i Rosenbad i dag.
Livsmedelsverkets stora konsumentundersökning från 2014 visar att av alla tänkbara märkningar så är svenskmärkning viktigast - om konsumenten själv får välja.
En branschgemensam svenskmärkning vore därför ett stort steg framåt.
– All vår Garantmjölk (Axfoods eget varumärke) kommer redan från svenska gårdar och mejerier, säger Axfoods vd Anders Strålman i en kommentar till handlingsplanen som presenteras i dag.
Också för Garants övriga mejeriprodukter går utvecklingen mot allt mer svensk råvara.
– Mjölkproduktionen är på många vis ryggraden i svenskt jordbruk. För Axfood, som enbart verkar på svenska marknaden, är svenska mjölkproduktion och dess många mervärden värda att slå vakt om.
– Vi tror och hoppas att handlingsplanen kan stärka konkurrenskraften för svenska mjölkproducenter, säger Anders Strålman.
För ytterligare information:
Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, 0702-89 89 83
Relaterad media
Axfood ska vara ledande inom bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo och Handlar’n. Grossistförsäljning sker genom Axfood Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Mat.se, Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem och Eurocash. Tillsammans har koncernen drygt 10 000 medarbetare och en omsättning om knappt 50 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se