Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Stora händelser inom Axfoodkoncernen 2020

4 februari 2021

Axfood fortsätter att investera för framtiden mot visionen att vara ledande inom bra och hållbar mat. Här listas ett axplock nyskapande satsningar som såg dagens ljus runt om i koncernen 2020.

Händelser för Axfood under 2020.

Axfood fortsätter att investera för framtiden mot visionen att vara ledande inom bra och hållbar mat. Här listas ett axplock nyskapande satsningar som såg dagens ljus runt om i koncernen 2020.

Till trots ett omvälvande och pressat år där koncernens största fokus var den pågående pandemin sjösattes ett flertal spännande initiativ. I Axfoods samtliga verksamheter pågår ett ständigt arbete för att utmana, förnya och förbättra. Nedan listas ett urval från det föregående året.   

Utveckling av det digitala kundmötet 

För att möta framtida kundbehov arbetar Axfood med utveckling av den befintliga kärnverksamheten såväl som utveckling och innovation inom nya områden. Under året lanserades självscanning och betalning med mobilen i ett antal butiker inom Willys och Hemköp. Dessutom inleddes en utrullning av nya betalterminaler i butik som kommer att förenkla köpprocessen och möjliggöra fler betalningssätt. 
 
Mat.se introducerade under året samleverans av mat- och apoteksvaror i ett samarbete med Apohem samt ett nytt koncept där kunden kan komplettera sin beställning med färdiga rätter från sin favoritrestaurang. Under året var Mat.se dessutom först ut i Sverige med röststyrd personifierad matshopping i ett pilottest med Google Nest Hub. 
 
Läs mer om våra initiativ inom digitalisering: 

Snabbgross Club – ett helt nytt koncept 

snabbgrossclub.jpg

Utöver nya butiker och en ökad e-handelsnärvaro växte koncernen med ett nytt butikskoncept under året. Hösten 2020 öppnade Snabbgross Club en första butik i Enebyängen Handelsplats norr om Stockholm. Som medlem i Snabbgross Club kan privatpersoner köpa mat och hushållsartiklar direkt från restauranggrossisten, och få tillgång till ett unikt och prisvärt sortiment i stora förpackningar samt skräddarsydda specialerbjudanden. För företagskunder fungerar butiken som vanligt och även dessa kunder kan ansluta sig till medlemsklubben för att ta del av förmånliga erbjudanden. 

Läs mer på snabbgrossclub.se

Logistikcentret i Bålsta tar form 

dagabbalsta.jpg

Utvecklingen av koncernens framtida högautomatiserade logistikcenter i Bålsta följde under året lagd plan. Logistikcentret blir ett av de största och modernaste i Europa och kommer att leda till ökad produktivitet för Axfoodkoncernen. Satsningen är unik och samlar hela flödet och processer för butik, e-handel och servicehandel i en och samma byggnad. Logistikcentret kommer att hantera samtliga temperaturzoner och bidra till att ytterligare optimera varuflödet genom en snabbare och mer flexibel varukedja.

Genom omnikanallösningen effektiviseras dessutom de bakomliggande processerna, vilket bidrar till minskat matsvinn. Under våren 2020 tecknades ett serviceavtal med automations-leverantören Witron och stomresningen påbörjades.

Läs mer: Första pelarna på plats för Axfoodkoncernens nya logistikcenter 

Nytt lojalitetsprogram inom Hemköp 

klubbhemkop.jpg

Willys och Hemköp har helt digitala och kortlösa kundprogram där totalt mer än fyra miljoner kunder är medlemmar. Attraktiva och personliga erbjudanden i enlighet med tidigare köppreferenser riktas digitalt till kunderna och under året fortsatte Axfood utveckla kedjornas kundanpassade erbjudanden till att bli än mer relevanta. I oktober lanserades Hemköps nya lojalitetsprogram Klubb Hemköp. Hemköp arbetar ambitiöst med hållbarhetsfrågor och med den nya kundklubben ska de över 1,7 miljoner medlemmarna inspireras till fler goda handlingar. Poäng ges som tidigare för alla inköp, men en nyhet är att extra poäng ges för hållbara val, såsom att handla färska frukter och grönsaker eller gå över till digitala kvitton.

Läs mer på hemköp.se

Grön omställning av lastbilsflottan 

Utsläppen från egna transporter påverkar i hög grad Axfoods totala klimatpåverkan. Vi ställer höga krav på en trygg arbetsmiljö, säker trafikmiljö och minskad klimatpåverkan genom sparsam körning – så kallad eco-driving – och hållbara drivmedel.

Under hösten inleddes ett långsiktigt samarbete med Scania för att utveckla nya lösningar för att elektrifiera våra tunga transporter. Inom ramen för samarbetet kan vi genom att exempelvis dela olika typer av data gemensamt driva utvecklingen framåt. Att investera i och bidra till utvecklingen av eldrivna lastbilar är en viktig del i arbetet med att bli fossilfria. Dagab har idag tre hybridlastbilar med batteri som laddas under landsvägskörning och som sedan kan köras på el i stadstrafik. 

Läs mer: Dagab och Scania fördjupar samarbetet med elektrifierade godstransporter

Innovativ bra och hållbar mat 

garant baljväxtfärs.jpg

Koncernens utbud av måltidslösningar utvecklas kontinuerligt för att möta en allt större efterfrågan från kunderna. Vi utvecklar måltidslösningar inom våra egna varumärken samtidigt som vi expanderar utbudet av varm mat i butik. Under året lanserade Garant tre nya vegetariska måltidslösningar baserade på svenskodlade proteingrödor i samarbete med Axfoundation och Svensk Baljväxtfärs. Axfoundation prisades för Årets hållbarhetsinitiativ vid Dagligvarugalan 2020 för sin satsning på framtidens mat, som bland annat baljväxtfärsen är ett resultat av. 

Läs mer om baljväxtfärsen på garantskafferiet.se
 
Nytt för året var även det egna varumärket Gastrino med produkter för restaurang och storkök. Gastrino är framtaget för att särskilt tillgodose Snabbgross kunders behov av ett pålitligt foodservice-varumärke samtidigt som flera av produkterna även passar koncernens övriga kedjor och deras kunder. 

Kategorier: Axfoodfamiljen Investerare