Under september arrangerade Axfood en hälsomånad med fokus på koncernens målbild om att till 2030 skapa ett friskare Sverige. Månaden bjöd inspirerande sändningar, blogginlägg och roliga medarbetaraktiviteter, där bland vårt alldeles egna Axfoodlopp.
Under september arrangerade Axfood en hälsomånad med fokus på koncernens målbild om att till 2030 skapa ett friskare Sverige. Månaden bjöd inspirerande sändningar, blogginlägg och roliga medarbetaraktiviteter, där bland vårt alldeles egna Axfoodlopp.
Under september pågick Axfoodkoncernens fokusmånad på temat hälsa, där vi bland annat lyfte de utmaningar och behov som många konsumenter har när det kommer till att göra hälsosamma matval. Med över fem miljoner kunder som handlar hos våra butikskedjor varje vecka har vi tillgång till unika insikter om svenskars köp av hälsosam mat genom livets olika faser. Utifrån dessa insikter har vi gjort nedslag inom olika områden, till exempel när i livet vi handlar som mest hälsosamt och vilken roll dagligvaruhandeln spelar för att skapa ett friskare Sverige.
Några av de insikter vi djupdykt i:
- När i livet handlar vi mest hälsosam mat – hur äter vi över generationerna?
- Vilket ansvar har dagligvaruhandeln för folkhälsan?
- Vilken generation handlar mest Nyckelhålsmärkta varor och varför är det så?
- Hur skiljer sig försäljningen av hälsosam mat i vår e-handel jämfört med fysiska butiker?
Höjdpunkter under Axfoods fokusmånad
Den 5 september gick Axfoodloppet av stapeln. Hundratals medarbetare samlades i Hagaparken i Stockholm för att tillsammans springa eller promenera den fem kilometer långa sträckan.
På axfood.se har vi löpande publicerat blogginlägg där hälsa belysts utifrån olika aspekter. Bland annat har Axfoodakademiens team- och ledarutvecklare Joey Schulz bloggat om hur det är att leva med OCD, och Dagabs dietist Helena Björck har diskuterat problematiken gällande lagstiningen kring närings- och hälsopåståenden.
Fokusmånaden har även bjudit på två digitala sändningar där vi tillsammans med gäster i studion och reportage från verksamheter diskuterat vilket ansvar dagligvaruhandeln har för att skapa en bättre folkhälsa.
Se sändningarna i efterhand:
Anställda inom Axfoodkoncernen har även fått ta del av en inspirerande lärlunch med före detta friidrottaren Carolina Klüft, numera verksamhetschef på Generation Pep, som delade med sig av värdefulla insikter kring målsättning, att skilja på person och prestation och vikten av bra ledarskap.
Ta del av allt innehåll från Axfoods fokusmånad inom hälsa här.