Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Så skapar vi de enklaste och bästa upplevelserna runt maten

3 december 2024

Med över fem miljoner kunder som handlar hos Axfoods butikskedjor varje vecka har vi möjlighet att förenkla och förbättra livet runt maten och skapa mer livskvalitet för alla. Under november fokuserade Axfoodkoncernen därför extra mycket på innovation och nytänkande för att lyfta initiativ som för oss närmare vår målbild att till 2030 leda utveckling mot de enklaste och bästa upplevelserna runt maten.

Presschef Magnus Törnblom med gäster i Axfoods studio

Med över fem miljoner kunder som handlar hos Axfoods butikskedjor varje vecka har vi möjlighet att förenkla och förbättra livet runt maten och skapa mer livskvalitet för alla. Under november fokuserade Axfoodkoncernen därför extra mycket på innovation och nytänkande för att lyfta initiativ som för oss närmare vår målbild att till 2030 leda utveckling mot de enklaste och bästa upplevelserna runt maten.

Axfoods syfte är att skapa mer livskvalitet för alla. Det innebär bland annat att förenkla och förbättra livet kopplat till maten. Med innovativa lösningar som skapar effektivitet och värde för Axfood och omvärlden har koncernen en målbild att till 2030 leda utvecklingen mot de enklaste och bästa upplevelserna runt maten.

– Som stor aktör inom dagligvaruhandeln är Axfoods mål att skapa de bästa och enklaste upplevelserna runt maten för våra kunder. Det kräver att vi vågar tänka nytt och utmana invanda mönster. För oss innebär det allt ifrån att ta fram nya produkter som underlättar vardagen och att göra hållbara val, till att utveckla nya sätt för våra kunder att handla, som passar alla utifrån deras unika behov. Vi fokuserar även på att ständigt innovera kring våra arbetssätt, för att effektivisera våra processer vilket i slutändan gynnar våra kunder, säger Carl Stenbeck, strategi- och affärsutvecklingsdirektör på Axfood.

Under månaden har frågor som hur man genom innovation kan skapa nya konsumentvärden, vikten av attraktiva kunderbjudanden och vilken betydelse AI har för en aktör som Axfood, diskuterats. Vi har även fått en inblick i hur det är att driva ett av Europas största och mest högautomatiserade lager och hur det går till när Axfoodkoncernen utvecklar nya produkter. Ta del av dessa diskussioner genom att titta på månadens tre sändningar i efterhand:

Perspektiv från medarbetare

Månaden har även bjudit på fyra blogginlägg från medarbetare inom koncernen, där tankar kring AI, problemlösning, utveckling och innovation delats.  Blogginläggen lyfte ämnen som Axfoods AI-resa, valet att ta bort plastlocken på Garants crèmefraiche och vilket ansvar varje individ bär för sitt eget lärande.Ta del av blogginläggen nedan.

Björn Blomqvist: AI är en möjliggörare för alla inom Axfood

Inte läge att lägga locket på om vi vill förändra 

Lärande är min drivkraft

Innovation – från prestation till nyfiken problemlösning

Nyfiken på att veta om vad som hände under månaden? Ta del av allt innehåll från Axfoods fokusmånad här.

Kategorier: Axfoodfamiljen Innovation