Den 9 februari slog portarna upp för den första i raden av tre nya sociala matbutiker i Stockholmsområdet. Matmissionen i Hallunda är en gemensam satsning mellan Stockholms Stadsmission, Dagligvaruleverantörernas Förbund och Svensk Dagligvaruhandel, där Axfood ingår.
Karin Bildsten, hållbarhetsstrateg på Axfood, i den nya Matmissionen-butiken.
Den 9 februari slog portarna upp för den första i raden av tre nya sociala matbutiker i Stockholmsområdet. Matmissionen i Hallunda är en gemensam satsning mellan Stockholms Stadsmission, Dagligvaruleverantörernas Förbund och Svensk Dagligvaruhandel, där Axfood ingår.
Den 9 februari slog portarna upp för den första i raden av tre nya sociala matbutiker i Stockholmsområdet. Matmissionen i Hallunda är en gemensam satsning mellan Stockholms Stadsmission, Dagligvaruleverantörernas Förbund och Svensk Dagligvaruhandel, där Axfood ingår.
– Den nya butiken är ett bevis på vad ett samarbete i branschen kan leda till. Nu kan vi rädda ännu mer mat samtidigt som ännu fler utsatta människor får hjälp, säger Karin Bildsten, hållbarhetsstrateg på Axfood och en av eldsjälarna bakom Matmissionen.
Flaggskeppsbutik
Butiken i Hallunda är nu Matmissionens flaggskepp med cirka 700kvm butiksyta. Den kommer att vara tillgänglig för 2000 medlemmar och beräknas minska matsvinn med upp till 1000 ton produkter per år. Dessutom skapas 15 platser för arbetsträning och minst fem nya arbetstillfällen.
– Med den här butiken vill vi verkligen sätta Matmissionen på kartan. Butiken är vår största hittills och vår förhoppning är att den ska kunna vara tillgänglig för flest medlemmar i och med de goda kommunikationsförbindelserna, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen på Stockholms Stadsmission.
Fler satsningar i år
Under 2022 ska totalt tre nya sociala matbutiker under namnet Matmissionen öppnas i Storstockholm. Målet är att motverka matfattigdom samtidigt som tillfällen till arbetsträning skapas och matsvinnet minskas. Totalt beräknas butikerna rädda upp till 3000 ton mat. Butikerna drivs av Stockholms Stadsmission medan Svensk Dagligvaruhandel stöttar expansionen finansiellt och DLF hjälper till med order- och beställningssystem för att göra det enklare för dagligvarubranschens företag att donera produkter som annars riskerat att bli matsvinn.
Axfood var drivande i att Matmissionen startade 2015 och före dagens nyöppning fanns redan två butiker i Stockholmsområdet. Willys har dessutom varit med och grundat och stöttat MatRätt i Göteborg och Matmissionen i Skåne. Under 2022 planeras ytterligare två nya Matmissionen.
– Att se hur Matmissionen nu expanderar för att fördubbla sin kapacitet är något som gör mig både glad och stolt. Det känns bra att vi på Axfood tillsammans med Dagab och våra kedjor är med och bidrar till något positivt för både medmänniskor och miljön, säger Karin Bildsten.
Fakta om Matmissionen
- Sedan tidigare finns två butiker – Hägersten och Jakobsberg
- Matmissionen har i dagsläget 6 253 medlemmar
- Varje butik uppskattas årligen kunna rädda upp till 1 000 ton livsmedel från att bli svinn
- 75 procent av butikspersonalen består av människor i arbetsträning och historiskt går fler än 40 procent av dessa vidare till arbete eller studier. Under 2020 var denna siffra 50 procent.
- Maten som under 2020 levererades till 25 sociala verksamheter i Stockholmsområdet både inom Stockholms Stadsmission och till andra organisationer, resulterade i drygt 350 000 lagade måltider.