Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Matmissionen storsatsar – öppnar fem nya butiker 2023

15 december 2022

Under 2023 öppnar Matmissionen fem nya sociala matbutiker i Sverige. Bakom initiativet står Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel, där Axfood ingår, och Dagligvaruleverantörers Förbund. Det gemensamma målet är att bekämpa matfattigdom och halvera matsvinnet i livsmedelskedjan.

Tomater

Under 2023 öppnar Matmissionen fem nya sociala matbutiker i Sverige. Bakom initiativet står Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel, där Axfood ingår, och Dagligvaruleverantörers Förbund. Det gemensamma målet är att bekämpa matfattigdom och halvera matsvinnet i livsmedelskedjan.

Matmissionen är Stockholms Stadsmissions koncept för sociala matbutiker som ska minska matsvinn och matfattigdom och samtidigt erbjuda arbetsträning till personer som står långt från arbetsmarknaden.

Axfood med vid starten

Axfood var initiativtagare och medgrundare till Matmissionen år 2015 och sedan tidigare finns åtta butiker runtom i landet, fem i Stockholms län, samt två i Göteborg och en i Malmö. Tre av butikerna öppnades under 2022.

– Det är positivt att se att den verksamhet som vi var med att startade växlar upp rejält. Det kommer inte bara ekonomiskt utsatta till godo utan hjälper även till att minska matsvinnet, säger Karin Bildsten, hållbarhetsstrateg på Axfood som kläckte idén om Matmissionen för nio år sedan.

Satsning mot matsvinn och matfattigdom

Genom ett förlängt samarbetsavtal har Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel, där Axfood är medlem, och Dagligvaruleverantörers Förbund kommit överens om att öppna fem nya butiker under 2023, tre i Stockholms län, en i Skåne och ytterligare en butik i Göteborg.

Den gemensamma satsningen är ett led i dagligvarubranschens arbete för att på sikt halvera matsvinnet i hela livsmedelskedjan. Målsättningen är att engagera fler leverantörer för att kunna donera större volymer livsmedel och produkter för att reducera matfattigdom och skapa nya tillfällen till anställning och arbetsintegration.

Nya butiker beräknas hantera 5 000 ton

Med fem nya butiker under 2023 räknar Matmissionen med att kunna hantera ytterligare upp till 5 000 ton produkter per år och ge 15 000 personer möjlighet att handla mat till ett billigare pris. Matmissionens ambition är att fortsätta expandera och på sikt även etablera butiker utanför storstadsregionerna.

Genom de nuvarande butikerna möter Matmissionen 25 000 personer per år som genom sitt medlemskap i Matmissionen får tillgång till näringsriktig mat till ett kraftigt reducerat pris. Såväl Dagab som Willys, Hemköp och Snabbgross samarbetar med Matmissionen.

Om Matmissionen 

Matmissionen är Stockholms Stadsmissions franchise-koncept för sociala matbutiker. Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter från dagligvarubranschens leverantörs- och handelsled som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i utsatthet.

Butikerna möjliggör att fler personer närmar sig arbetsmarknaden genom arbetsträning. Matmissionens butiker finns genom Stockholms Stadsmission i Jakobsberg, Hägersten, Hallunda, Handen och Kista, genom Skåne Stadsmission i Malmö, samt genom Räddningsmissionen i Göteborg. Sammanlagt har Matmissionen 25 000 medlemmar runtom i landet. 

Stadsmissionens webbplats 

Om Svensk Dagligvaruhandel 

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Medlemmar är Axfood AB, City Gross, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. 

Svensk Dagligvaruhandels webbplats  

Om Dagligvaruleverantörers Förbund 

DLF är en branschorganisation för företag som säljer dagligvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige. 

Dagligvaruleverantörers Förbunds webbplats