De ökade matpriserna har fått många att förändra sitt konsumentbeteende, och allt fler kunder har testat att handla i nya butiker. Enligt en demoskopundersökning är Willys den kedja som fått flest nya kunder. Undersökningen visar även att 4 av 5 av de som bytt butik är nöjda med sin nya butik och uppger att de kommer fortsätta handla där.
Thomas Evertsson, vd på Willys
De ökade matpriserna har fått många att förändra sitt konsumentbeteende, och allt fler kunder har testat att handla i nya butiker. Enligt en demoskopundersökning är Willys den kedja som fått flest nya kunder. Undersökningen visar även att 4 av 5 av de som bytt butik är nöjda med sin nya butik och uppger att de kommer fortsätta handla där.
I takt med att boendekostnader, el- och drivmedelspriser samt matpriser stigit under det senaste året har matpriserna hamnat i fokus för många konsumenter. Enligt en Demoskopundersökning* som Axfood låtit göra är kostnaden för mat fortsatt viktig för 83 procent av det svenska folket.
Matpriserna har också fått många kunder att förändra sitt konsumentbeteende under det senaste året. I undersökningen har Demoskop frågat hur svenskarna förändrat var de handlar, varför de bytt butik och hur de värderar sin nya butik.
Undersökningen visar att av dem som bytt butik – vilket är knappt 20 procent av de tillfrågade – är det till lågpriskoncepten de flesta vänt sig – och flest nya kunder har Willys fått.
För majoriteten av de som bytt butik (55 procent) var priserna det främsta skälet till bytet. Undersökningen visar också att 81 procent av de som bytt butik är nöjda med bytet, och 79 procent uppger att de kommer fortsätta handla i den nya butiken.
– Man är aldrig bättre än det senaste kundmötet, och därför är det oerhört viktigt att de nya kunder som hittat till Willys är nöjda med vårt erbjudande och vill fortsätta handla hos oss. Vi kommer att fortsätta fokusera på och arbeta för att de ska vara fortsatt nöjda, säger Willys vd Thomas Evertsson.
*Resultatet baseras på en webbundersökning inom ramen för Iniziopanelen, som speglar svenska folket, och gjordes under juli. Resultatet baseras på 1 048 intervjuer i målgruppen 16 år och äldre.