Axfood är en av initiativtagarna till Diversity Charter Sverige, ett företagsnätverk för att dela kunskaper och erfarenheter kring mångfald. Nätverket ska bidra till ett framgångsrikt och lönsamt mångfaldsarbete.
Axfood är en av initiativtagarna till Diversity Charter Sverige, ett företagsnätverk för att dela kunskaper och erfarenheter kring mångfald. Nätverket ska bidra till ett framgångsrikt och lönsamt mångfaldsarbete.
Diversity Charter Sverige lanserades igår på ett event i Stockholm. Axfoods vd Anders Strålman deltog i en vd-debatt tillsammans med alla initiativföretag. Han lyfta bland annat fram hur vi var tidigt ute med ett globalt sortiment, varor som tillgodoser alla våra kunder. Vikten av att tänka olika lyftes också fram, att tänka kreativt för att se nya möjligheter.
Mångfald är olikhet. Det handlar om de fördelar man når när olika bakgrunder blandas, allt från lika behandling mellan män och kvinnor till ålder och ursprung. Axfoods kultur ska vara välkomnande och inkluderande för att ta vara på alla erfarenheter och kompetenser. Våra medarbetares olikheter är en nyckel till vår framgång och lönsamhet.
Diversity Charter finns i flera andra europeiska länder med tusentals medlemsföretag, starten skedde i Frankrike 2004. Namnet Diversity Charter betyder mångdfaldskontrakt. Alla medlemsföretag skriver på ett kontrakt för att arbeta aktivt med mångfald utifrån uppsatta mål.
Övriga initiativföretag är A-Search, Lectia, L’Oréal, Managing Diversity, Novartis, Scandic, Sodexo, Skanska och Volvo Personbilar.
Läs mer på www.diversitycharter.se