Under maj arrangerade Axfood en inkluderingsmånad med fokus på koncernens målbild om att till 2030 vara Sveriges mest inkluderande mataktör. Sändningar, integrationsfika, familjedag och lärlunch var några av månadens ingredienser.
Under maj arrangerade Axfood en inkluderingsmånad med fokus på koncernens målbild om att till 2030 vara Sveriges mest inkluderande mataktör. Sändningar, integrationsfika, familjedag och lärlunch var några av månadens ingredienser.
En av Axfoods målbilder är att till 2030 vara Sveriges mest inkluderande mataktör. Axfood ska växa genom att ta tillvara på möjligheter i människors allt mer olika behov och möta dessa med sina särskiljande koncept. Att vara en inkluderande mataktör är en bred fråga och handlar om allt från var koncernen placerar sina butiker och sortimentet som tillhandahålls, till Axfoods medarbetare och kulturen inom alla bolag.
Höjdpunkter under Axfoods inkluderingsmånad
Under Axfoods inkluderingsmånad har flera interna och externa aktiviteter ägt rum. Två digitala sändningar med fokus på vad det innebär att vara en inkluderande mataktör har arrangerats och medarbetare på huvudkontoret på Torsplan i Stockholm har fått möjlighet att visa upp sin arbetsplats för nära och kära under Axfoods familjedag. Nedan listas några av höjdpunkterna från månaden:
Sändningar: Morgonkaffe med Axfood
Två digitala sändningar på 20 minuter vardera som med gäster i studion och reportage från våra verksamheter djupdyker i var det innebär att vara en inkluderande mataktör. Se sändningar i efterhand nedan.
Lärlunch om kvinnohälsa och inkluderande arbetsplatser
Digital lärlunch för medarbetare inom Axfoodkoncernen med fokus på kvinnohälsa och hur man skapar en inkluderande arbetsmiljö. Deltagarna fick bland annat lära sig att 80 procent av alla kvinnor i Sverige i arbetsför ålder har haft minst ett problem kopplat till kvinnohälsa under de senaste sex månaderna och att 47 procent av dessa uppger att detta påverkat dem negativt på arbetsplatsen. Lärlunchen leddes av Helena Graflund Lagercrantz, specialistläkare inom gynekologi.
Perspektiv från medarbetare
Att dela med sig av insikter och erfarenheter är viktigt för att ta lärdom av varandra. Under månaden bloggade fyra personer på Axfoods hemsida, där de utifrån sina områden och erfarenheter fick reflektera kring vad inkludering innebär. Ta del av blogginläggen nedan.
Stefan Arkelius: Bristande inkludering gjorde att min medarbetare sa upp sig
Matilda Engdar: Kundinsikt bidrar till ett inkluderande sortiment
Nicholas Pettersson: Jag vill att alla ska ha råd med bra mat
Caroline Berg: Den som har makt måste bidra till ett inkluderande samhälle
Integrationsfika för ukrainska medborgare
I samarbete med Yrkesdörren och Ukrainian Professional Support Center Sweden fick Axfood möjlighet att välkomna ett tjugotal ukrainska medborgare som söker nya karriärmöjligheter i Sverige. Totalt hölls mer än 100 möten under eventet där Axfoods medarbetare gav praktiska råd om jobbsökning, CV-förberedelser och berättade om hur det är att arbeta inom koncernen.
Familjedag på Torsplan
För Axfood är det viktigt att anställda har en bra balans mellan arbete och fritid. Forskning visar dessutom att färre upplever konflikter mellan privatliv och arbetsliv om de jobbar i en organisation som upplevs familjevänlig. Därför öppnade huvudkontoret, där över 1 000 medarbetare utgår ifrån, dörrarna för anställdas nära och kära. Kvällen bjöd på provsmakning av egna varor, sensoriktester, självscanning i Axfoods IT-labb, tipspromenader och en Dagab-lastbil.
Jobbfestival med tema mångfald och inkludering
Inkluderingsmånaden bjöd även på festival. Axfoodfamiljen var på plats på Jobbfestivalen med tema mångfald och inkludering och pratade jobb och utvecklingsmöjligheter med tusentals besökare. HR-direktör Monica Längbo och Hemköps HR-chef Charlotte Zetterlund medverkade i programmet från Stora scen och pratade om en inkluderande arbetsmarknad för alla.
Flera initiativ pågick även på andra orter. Dagabs logistikcenter i Bålsta arrangerade inkluderingsluncher där medarbetare kunde tilldelas tillfälliga bordsnummer för att knyta nya kontakter under lunchen. Många chefer genomförde team-övningar för att skapa en mer inkluderande arbetsmiljö och medarbetare från hela koncernen nominerade interna inkluderingshjältar. Axfood medverkade även under Järvaveckan i samarbetade med Generation Pep för att kommunicera och informera om vikten av rörelse och bra mat.