På Hemköp och Willys har försäljningen av plastbärkassar minskat med 6 procent i snitt det senaste året. Se filmen där Åsa Domeij berättar om Axfoods arbete för att minska klimatpåverkan av plast.
På Hemköp kan kunderna panta sin plastkasse och få en krona avdragen från sin köpesumma.
På Hemköp och Willys har försäljningen av plastbärkassar minskat med 6 procent i snitt det senaste året. Se filmen där Åsa Domeij berättar om Axfoods arbete för att minska klimatpåverkan av plast.
En färsk undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Axfood visar att 75 procent av svenskarna uppger att de minskat sina inköp av plastkassar det senaste året. Anledningen är främst omtanke om miljön.
Det märks i Axfoods butiker. Willys och Hemköp har minskat försäljningen av plastbärkassar med i snitt 6 procent under det senaste året, samtidigt som flergångsbärkassarna ökat kraftigt, inte minst bland Willys kunder.
– Våra konsumenter har blivit mycket mer miljömedvetna i sina val, samtidigt som vi på Axfood jobbar hårt för att minska plastanvändandet inom alla områden, säger hållbarhetschef Åsa Domeij.
På Hemköp kan kunderna till exempel panta sina plastpåsar och få en krona avdragen på sin köpesumma. Plastbärkassarna på Hemköp är gjorda av bioplast medan Willys påsar är gjorda av återvunnen plast.
Se filmen där Åsa Domeij berättar mer om Axfoods arbete för att minska klimatpåverkan av plast.