Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Egenutvecklad AI effektiviserar Axfoodkoncernen

25 mars 2024

Under de senaste fem åren har över 100 AI-modeller satts i produktion inom Axfoodkoncernen för att effektivisera och förbättra processer, arbetssätt och kundmötet. Redan idag är det AI-modeller som fattar många och stora beslut, och nu accelereras koncernens användning av AI ytterligare.

Bild på Björn Blomqvist, Head of AI Strategy på Axfood.

Björn Blomqvist, Head of AI Strategy på Axfood. Foto: Elin Andersson.

Under de senaste fem åren har över 100 AI-modeller satts i produktion inom Axfoodkoncernen för att effektivisera och förbättra processer, arbetssätt och kundmötet. Redan idag är det AI-modeller som fattar många och stora beslut, och nu accelereras koncernens användning av AI ytterligare.

Axfood har länge arbetat med AI och 2019 byggdes Axfoods första stora egenutvecklade AI-modell. Modellen byggde på en ny molnbaserad AI-plattform vilket kunde ersätta ett externt system vilket omedelbart fick stor effekt och skapade betydande effektivitetsvinster.

– Vi minskade felen i våra försäljningsprognoser för kampanjer med 30 procent direkt när vi lät AI-modellen själv hitta mönster och nyttja potentialen i den enorma mängd data vi har. Det var första gången vi lät vår data sjunga fritt. Modellen gör avancerade prognoser och ser till att våra butiker automatiskt beställer den mängd varor som motsvarar kundernas efterfrågan, men samtidigt hittar rätt balans så det inte blir ett överflöd av varor så vi undviker svinn, säger Björn Blomqvist, Head of AI Strategy på Axfood.

Björn Blomqvist har arbetat inom Axfoodkoncernen i fem år med att utveckla AI-modeller och var med från början när den allra första modellen togs fram. Idag leder och samordnar Björn det övergripande arbetet med AI inom Axfood i rollen som Head of AI Strategy.

Optimerar stora delar av Axfoods verksamheter

– De senaste fem åren har vi investerat i framtiden och fokuserat på att bygga kompetens samtidigt som vi kunnat leverera värde för våra kunder. Vi har gjort en enorm resa och lagt mycket kraft på att bygga skalbarhet i vår AI-modellutveckling så att vi med samma kod kan lösa många problem med förenklat underhåll och möjliggöra ständiga förbättringar. Vi har testat över 100 AI-modeller sedan vi tog fram den första, och har nu över 50 välfungerande modeller som konstant effektiviserar och personaliserar våra verksamheter, berättar Björn.

AI-modellerna används inom stora delar av Axfoods verksamheter. Utöver att förbättra koncernens försäljningsprognoser nyttjas AI inom lagerverksamheterna för planering och optimering samt för att förbättra sortimentet och kampanjer, för optimering av transporter och för att minska matsvinn. AI används även för personalisering i kundmötet, både i e-handelsbutiker och kundkommunikation.

Accelererar AI inom Axfood

Redan idag arbetar många avdelningar inom Axfoodkoncernen med AI på olika sätt. Axfoods AI-modeller varierar i komplexitet – från enklare modeller med komplex logik, till koncernens mest avancerade modeller som bygger på det senaste inom maskininlärning. Samtliga dessa AI-modeller är skrivna och utvecklade av Axfoods data scientists. Framåt kommer användandet att breddas än mer när fler medarbetare ges tillgång till verktyg och modeller i syfte att ytterligare effektivisera och optimera Axfoods processer, arbetssätt och kundmöten.

– Nu är vi redo att accelerera det arbete vi gör inom analytisk AI så att fler processer inom koncernen kan ta del av dess kraft, vilket känns riktigt spännande. De som jobbar med AI inom Axfood har de hetaste verktygen och är fria i sitt arbete med modellutveckling. Här har Axfood IT skapat förutsättningar så att det ska vara lätt att använda sig av vår AI-plattform och vår data, där användarna kan fokusera på att formulera, och lösa, problem, säger Björn.

Samtidigt byggs det även egna AI-modeller som nyttjar generativ AI inom Axfood. Så som verktyg för bildgenerering eller chat-botar.

– Vi har redan kommit långt vad gäller AI-användning inom Axfood, men nu kommer det hända ännu mer och gå ännu fortare – det är bara att hänga på, säger Björn Blomqvist.