Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Axfoods resa mot ett hållbart mat-Sverige

3 mars 2025

Axfood vill ta täten för ett hållbart mat-Sverige genom att inspirera, ta ställning och vägleda för prisvärd, bra och hållbar mat. Under mars fokuserar Axfood extra mycket på koncernens målbild om att till 2030 vara den starkaste kraften för ett hållbart mat-Sverige genom att belysa viktiga frågor, utmaningar och lösningar som påverkar både vår verksamhet, värdekedjan Axfood är en del av och samhället i stort.

Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij står i en matbutik och pratar med en kollega

Axfood vill ta täten för ett hållbart mat-Sverige genom att inspirera, ta ställning och vägleda för prisvärd, bra och hållbar mat. Under mars fokuserar Axfood extra mycket på koncernens målbild om att till 2030 vara den starkaste kraften för ett hållbart mat-Sverige genom att belysa viktiga frågor, utmaningar och lösningar som påverkar både vår verksamhet, värdekedjan Axfood är en del av och samhället i stort.

Axfoods syfte är att skapa mer livskvalitet för alla, vilket tillsammans med fyra målbilder inom hållbarhet, inkludering, hälsa och nytänkande pekar ut koncernens riktning. Under mars vill Axfood belysa målbilden om att vara den starkaste kraften för ett hållbart mat-Sverige till 2030 genom att djupdyka i viktiga samhällsfrågor tillsammans med experter, både inom och utanför vår organisation.

- Axfoods hållbarhetsarbete pågår varje dag, i alla verksamheter, året runt. Det är en integrerad del i våra verksamheter, och något vi gärna belyser och berättar mer om för att förhoppningsvis inspirera både andra företag, beslutsfattare och konsumenter. Maten är en så viktig del av klimatfrågan, och här behöver vi alla hjälpas åt, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Axfoods hållbarhetsarbete

Axfoods hållbarhetsarbete omfattar hela verksamheten och samtliga av de hållbarhetsfrågor som koncernen påverkar eller påverkas av. Hållbarhet genomsyrar samtliga aktiviteter från inköp och sortiment till distribution och försäljning och delas upp i tre områden – maten, miljön och människan. På så sätt berörs alla medarbetare, oavsett var i verksamheten de arbetar, och bidrar till hållbar utveckling.

Axfood inspirerar, tar ställning och vägleder till prisvärd, bra och hållbar mat genom att nya hållbarhetsprojekt initieras kontinuerligt. Många hållbarhetsfrågor kräver samverkan för att nå lösningar som leder till långsiktig förändring och därför deltar Axfood aktivt i samarbeten med leverantörer, branschorganisationer och nätverk. Dessutom förs en dialog med politiker och myndigheter. Ett viktigt verktyg i det arbetet är rapporten Mat 2030, Axfoods förslag till en hållbar livsmedelsstrategi.

Hållbar matkonsumtion

Hur hållbart handlar svenska konsumenter idag och vad kan företag tillsammans med politiker och andra aktörer göra för att bidra till en positiv förflyttning på området?

Den 21 mars 09:00-09:30 bjuder Axfood in till en digital sändning på temat hållbar matkonsumtion. Tillsammans med experter, inom och utanför Axfoods organisation, får man en inblick i hur hållbart svenska konsumenter handlar mat idag, vad det innebär att handla hållbart och vilken roll företag och politiker spelar när det kommer till att skapa rätt förutsättningar för konsumenter.

Anmäl dig till sändningen här.

Under mars månad kommer man även kunna ta del av blogginlägg från medarbetare inom koncernen om belyser hållbarhet ur olika perspektiv.

Följ Axfood på LinkedIn och Instagram för ytterligare inblick i höjdpunkter under månaden här. Allt material kommer även att finnas samlat här.

Kategorier: Hållbarhet