Axfoodloppet anordnades i Hagaparken för första gången någonsin den 14 september som en del av Axfoods livskvalitetsvecka. Syftet med livskvalitetsveckan har varit att öka medarbetarnas engagemang och kunskap kring Axfoods syfte ”Mer livskvalitet för alla”.
Axfoodloppet anordnades i Hagaparken för första gången någonsin den 14 september som en del av Axfoods livskvalitetsvecka. Syftet med livskvalitetsveckan har varit att öka medarbetarnas engagemang och kunskap kring Axfoods syfte ”Mer livskvalitet för alla”.
Under Axfoodloppet den 14 september deltog drygt 300 medarbetare som sprang, joggade eller promenerade fem kilometer i natursköna Hagaparken i Stockholm.
Jenny Albrektsson, initiativtagare och projektledare för Axfoodloppet, berättar att det var hög energi i projektgruppen redan från start:
– Vi har haft tydliga roller och medarbetare från olika avdelningar har varit delaktiga i arbetet med att genomföra Axfoodloppet. Tillsammans har vi planerat allt från bajamajor, bansträckning, nummerlappar och skyltar. Axfoodloppet representerar koncernens kärnvärden mycket väl, vi utmanar och är starka tillsammans.
Axfoodloppet – en del av Axfoods livskvalitetsvecka
Loppet arrangerades som en del av Axfoods livskvalitetsvecka som pågick både fysiskt på kontoret i Stockholm och digitalt den 12–16 september. Målet med livskvalitetsveckan var att skapa engagemang och kunskap kring Axfoods syfte och Axfoods målbilder för 2030.
Axfoods syfte "Mer livskvalitet för alla" handlar om att vi tillsammans inom Axfood kan bidra till att människors liv blir bättre. Genom det vi gör och skapar i våra olika verksamheter kan vi:
- Öka glädjen
- Minska stressen
- Underlätta de bättre valen
Både för vår egen skull och för kommande generationer.
Tillsammans med fyra starka och långsiktiga målbilder ska vårt syfte hjälpa oss att jobba i samma riktning, öka vårt engagemang och vår stolthet över att vara en del av Axfood.
Läs mer om Axfoods syfte och målbilder
Händelser under livskvalitetsveckan
Under livskvalitetsveckan fick medarbetarna förutom möjlighet att delta i Axfoodloppet vistas i citrusdoftande lokaler inredda med palm- och citronträd och fick dessutom:
- Ingefärashots om morgnarna och smoothies på frukt och grönt som annars blivit svinn
- Spännande läsning så som medarbetarintervjuer på intranätet
- Möjlighet att delta i hälsosmart utmaning – en utmaning under konceptet Hälsosmart mat som drivs inom koncernen
- Möjlighet att delta i en digital lärlunch om mer livskvalitet och balans både på jobbet och privat med Anna Bennich, psykolog, författare och föreläsare
- Möjlighet att delta i en tipspromenad i huset med fokus på innovation och smarta lösningar inom Axfoodfamiljen