I år startar Axfood två pilotprojekt som kan kopplas till regeringens satsning på arbetstillfällen till nyanlända.
I år startar Axfood två pilotprojekt som kan kopplas till regeringens satsning på arbetstillfällen till nyanlända.
I höstas anslöt sig Axfood och Hemköp till regeringens satsning 100-klubben, vars syfte är att erbjuda arbetstillfällen för nyanlända. Lite senare anslöt sig både Ica och Netto. Satsningen gäller under tre år, och innebär att de företag som vill ta emot minst 100 nyanlända erbjuds en särskild ingång till Arbetsförmedlingen.
– När det gäller 100-klubben har vi också krav. Vi vill att Arbetsförmedlingen hjälper oss att välja ut lämpliga personer som har en erfarenhet från vår bransch, eller som vill satsa på en karriär inom dagligvaruhandeln i Sverige. Samt även hjälper oss att översätta det rika utbud av inte minst e-learningutbildningar vi har. Sedan kan vi utbilda dem och med tiden skaffa praktikplatser som med tiden leder till fasta jobb, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood, och fortsätter:
– Nu är detta dock inget quick fix direkt. Det är flera aktörer inblandade och det krävs att alla pusselbitar faller på plats för att vi ska hjälpa så många nyanlända som möjligt till ett arbete inte bara är hållbart och meningsfullt, utan också långsiktigt.
Två nya pilotprojekt
Samtidigt startar Axfood i år upp två pilotprojekt som kan kopplas till 100-klubben och flyktingkrisen. Det ena gäller Dagab, Axfoods partihandelsdel, som behöver rekrytera lastbilschaufförer på olika orter runt om i Sverige.
– Därför startar vi ett pilotprojekt 2016 gällande nyutbildade lastbilsförare med internationell bakgrund, berättar Claes Salomonsson. Inom Axfood Snabbgross startar också ett pilotprojekt i år.
– Där startar vi en pilot 2016 för att ge unga och folk med internationell bakgrund tillräckliga erfarenheter och kunskaper som ska kunna leda till arbete i framtiden, inom eller utanför Axfood-koncernen.
Artikel publicerad i Fri Köpenskap 160108.