Nu har Allbright publicerat sin årliga granskning av jämställdheten inom Sveriges börsnoterade bolag. Axfood vann Allbrightpriset 2022 och är givetvis kvar på den gröna listan 2024.
Nu har Allbright publicerat sin årliga granskning av jämställdheten inom Sveriges börsnoterade bolag. Axfood vann Allbrightpriset 2022 och är givetvis kvar på den gröna listan 2024.
– För Axfood är det en självklarhet att vi varje år ska finnas på den gröna listan över jämställda bolag, säger Monica Längbo, HR-direktör på Axfood.
Mångfald, jämställdhet och inkludering en viktig del av affären och vi strävar efter att spegla våra kunder. En av våra målbilder är att vi ska bli Sveriges mest inkluderande mataktör 2030.
Allbright är en partipolitiskt obunden och icke-vinstdrivande stiftelse som arbetar för jämställdhet och diversifiering på ledande positioner inom näringslivet.
– Vi strävar efter en arbetsplats utan diskriminering och kränkande särbehandling, där alla medarbetare har rättvisa förutsättningar och känner att de kan vara sig själva. Vi möter drygt fem miljoner kunder varje vecka och för att kunna möta deras behov på bästa sätt behöver vi ta tillvara på våra medarbetares olika kompetenser, perspektiv och potential, säger Monica Längbo.
Mångfald och inkludering inom Axfoodfamiljen
Axfood har under många år bedrivit ett långsiktigt arbete för att skapa ett inkluderande arbetsklimat. Vi har mätt jämställdhet och internationell bakgrund sedan 2014.
Den senaste genomlysningen visar att både andelen ledare med internationell bakgrund och andelen kvinnliga ledare överlag ökade inom koncernen under 2023. Andelen ledare med internationell bakgrund ökade från 17,3 till 17,8 procent och andelen kvinnliga ledare från 49 till 51 procent. Bryter man ner andelen kvinnliga ledare till ledare med medarbetaransvar samt teamchefer ser man dock att det inte är balans på alla nivåer. Andelen kvinnliga ledare med medarbetaransvar uppgår till endast 38,8 procent inom tjänstemannakategorin och 30 procent inom lager- och transport. Samtidigt är kvinnor på teamchefspositioner överrepresenterade – 63,4 procent. Detta visar att vi fortfarande har en väg att gå både när det gäller ökad jämställdhet bland kategorin ledare med medarbetaransvar och teamchefer i butik.
– Arbetet med att bli Sveriges mest inkluderande mataktör fortsätter. Under 2024 har vi brutit ned våra siffror på bolag, region och gruppnivå och kan på så sätt arbeta med rätt insatser där vi identifierat potential. Vi fortsätter arbeta med vår inkluderingsmätning som är en del av medarbetarundersökningen och kommer i år kunna jämföra med föregående års resultat på teamnivå, säger Stefan Arkelius, chef för ledar- och medarbetarupplevelse på Axfood.
Några exempel på hur Axfood arbetar med mångfald och inkludering:
- Vi mäter hur det ser ut med balans mellan kvinnor och män på alla nivåer.
- Vi ställer frågor i medarbetarundersökningen kopplat till inkludering för att synliggöra vad vi behöver arbeta vidare med.
- För varje ledare i ledningsgrupp identifieras årligen en man och en kvinna som potentiell efterträdare.
- Vi kartlägger årligen lönerna inom koncernen för att förhindra osakliga skillnader i lön och andra anställningsvillkor mellan könen.
- Det är lika många kvinnor som män som tar del av koncernens ledarskapsutbildningar.
- Vi har en kompetensbaserad rekryteringsprocess som säkerställer ett objektivt urval av slutkandidater genom tester och frågor.
- Inkludering är en självklar del i både våra kärnvärden och i vår ledarmodell.