För ett år sedan ingick Axfood och Generation Pep ett långsiktigt samarbete med målet att tillsammans arbeta för att främja barn och ungas hälsa. Låt oss kika på hur arbetet har sett ut.
För ett år sedan ingick Axfood och Generation Pep ett långsiktigt samarbete med målet att tillsammans arbeta för att främja barn och ungas hälsa. Låt oss kika på hur arbetet har sett ut.
Samarbetet med Generation Pep innebär att vi tillsammans ska sprida information om, underlätta för och genomföra aktiviteter som får barn och unga att göra mer hälsosamma val – och därmed leva ett nyttigare, längre och hälsosammare liv. Arbetet går i linje med Axfoods mål att till 2030 ha skapat ett friskare Sverige för alla.
Grunden till bra matvanor läggs i tidig ålder och tillsammans med Generation Pep vill vi skapa förutsättningar för barn och unga att äta hälsosamt resten av livet.
– Det har varit ett fantastiskt roligt och lärorikt år. Sedan vi inledde vårt partnerskap har engagemanget för hälsofrågor ökat inom koncernen, säger Anna Sohlberg, projektledare på Dagab och ansvarig för Axfoods samarbete med Generation Pep.
Under 2023 har vi bland annat:
- Lanserat Nöt & Grönt från Garant tillsammans med Generation Pep. Nöt & Grönt, som består till hälften av nötfärs och till hälften av grönsaker, har tagits emot väl av kunderna – stora som små.
- Medverkat på Pep-dagen i Hagaparken. Hemköp delade ut ekobananer och vatten till alla barn som deltog i Prins Daniels lopp, Urban Deli serverade lunchmat, Garant bjöd på smakprover på Nöt & Grönt och flera Axfoodmedarbetare hjälpte till som funktionärer.
- Fått besök av Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep, som gästade Axfoods ledarkonferens i november för att engagera gruppen och ge sin syn på samarbetet. Carolina medverkade även vid Axfoods novembermingel som samlar representanter från hela livsmedelskedjan, politiker och myndigheter.
- Deltagit i Allemansrättens dag i Uppsala där Garant stod för lunch till besökarna.
Nu gör vi oss redo för 2024, där vi har fler spännande initiativ att se fram emot. Kanske till och med i butikshyllan.