Under vecka 13 arrangerade Axfood en intern hållbarhetsvecka med fokus på koncernens omfattande hållbarhetsarbete. På agendan fanns bland annat dagliga morgonsändningar om viktiga hållbarhetsfrågor, en ny hållbarhetsfilm och ett AxTalks om biologisk mångfald.
Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij
Under vecka 13 arrangerade Axfood en intern hållbarhetsvecka med fokus på koncernens omfattande hållbarhetsarbete. På agendan fanns bland annat dagliga morgonsändningar om viktiga hållbarhetsfrågor, en ny hållbarhetsfilm och ett AxTalks om biologisk mångfald.
Axfoods övergripande syfte är ”mer livskvalitet för alla”. Syftet kompletteras av fyra målbilder inom hållbarhet, inkludering, hälsa och nytänkande som pekar ut koncernens riktning framåt.
Under 2023 kommer Axfood fokusera på en målbild i taget under en vecka per kvartal. Först ut är målbilden kopplat till hållbarhet: Att vara den starkaste kraften för ett hållbart mat-Sverige 2030.
– Jag ser målbilden som en viktig riktning framåt för hur vi ska driva våra hållbarhetsfrågor. Det räcker inte att vi blickar inåt och arbetar med den egna verksamheten, vi måste även vara utåtriktade och påverka omvärlden för att lyckas, säger Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef.
Axfood tar täten
Axfood ska vara en positiv förändringskraft som tar täten för ett hållbart mat-Sverige genom att påverka beslutsfattare, delta i nätverk, driva gemensamma branschfrågor och gå före med egna initiativ.
Genom åren har vi därför drivit viktiga samhällsfrågor såsom minskad antibiotikaanvändning inom djuruppfödning, slopad skatt på solel för eget bruk, stopp för inblandning av råvara från oljepalmen i biodrivmedel samt sänkt eller slopad moms för hållbarhetsmärkta varor.
Aktiviteter under veckan
Under vecka 12 kunde medarbetare inom Axfoodfamiljen fördjupa sig i hållbarhet på olika sätt, bland annat:
- Morgonkaffe med Axfood: en 15 minuter kort digital sändning varje morgon med gäster i studio och reportage från koncernens olika verksamheter. Se samtliga sändningar i efterhand här.
- Nytt hållbarhetscommunity i den interna sociala kanalen Yammer där koncernens anställda kan inspireras, diskutera och dela nyheter inom hållbarhetsområdet.
- Premiär för en film om Axfoods hållbarhetsarbete där medarbetare från olika verksamheter inom koncernen berättar om hållbarhetsarbetet, vad som driver dem och vilka som är de viktigaste frågorna.
- AxTalks om biologisk mångfald med Axfoods hållbarhetsinnovatör Helena Allard och Peter Hellström, ansvarig för Axfoods hållbarhetskommunikation. Sändningen går att se i efterhand här.
- Fördjupningsmaterial på företagets intranät och axfood.se, samt aktiviteter på Axfoods huvudkontor.
Följ Axfood på LinkedIn och Instagram för mer inblick i hållbarhetsveckan.
Se Axfoods hållbarhetsfilm här: