Axfoods egna nätapotek Apohem tar ett större grepp om kundernas hälsa och välmående med en ny sajt och ny varumärkesplattform. Vd Gustav Hasselgren berättar om drivkraften bakom förvandlingen och vad som händer härnäst för det snabbväxande bolaget.
Gustav Hasselgren, vd Apohem, högst upp i mitten, tillsammans med Apohems ledningsgrupp.
Axfoods egna nätapotek Apohem tar ett större grepp om kundernas hälsa och välmående med en ny sajt och ny varumärkesplattform. Vd Gustav Hasselgren berättar om drivkraften bakom förvandlingen och vad som händer härnäst för det snabbväxande bolaget.
Gustav, Apohem har fått ett nytt utseende och ny sajt – berätta, vad har hänt?
– Parallellt med att vi under 2019 kom igång ordentligt med affären så har vi även lagt mycket tid på att utveckla vår varumärkesplattform. Det var rätt tid att verkligen djupdyka i vad kunder tycker och tänker om hälsa och om de svenska apoteken. Utifrån våra kundanalyser och undersökningar kunde vi dra många spännande och viktiga slutsatser som nu ligger till grund för lanseringen av vår nya varumärkesplattform. Det känns otroligt spännande att Apohem har fått ett nytt utseende och känsla, att vi tar ett nytt helhetsgrepp kring vår sajt och att vi har fått ett nytt varumärkeslöfte: "Apohem. Hela livets apotek."
När ni gjorde kundanalyser, vad såg ni att kunderna ville ha?
– Det fanns en stor önskan hos våra kunder att kunna se hälsa ur ett helhetsperspektiv. Livet består av många pusselbitar, exempelvis sömn, stress, läkemedel, träning och mat, som alla ska lira för att man ska må riktigt bra. Utöver att erbjuda bra priser, ett stort sortiment och snabba leveranser kändes det naturligt och rätt för oss att göra Apohem till en samlingsplats för kunskap och inspiration till ett hälsosammare liv.
På vilket sätt ska Apohem inspirera till bättre hälsa och välmående?
– Vi är övertygade om att vårt viktigaste jobb som ett nätapotek i framkant är att hjälpa våra kunder må bättre, från insidan och ut. Genom att erbjuda kunskap, inspiration och relevanta produkter så ska vi underlätta för våra kunder att göra smarta hälsoval med välmående och livskvalitet i fokus. Nyckeln till god hälsa är ofta just kunskap och om vi också kan inspirera till att små val i vardagen blir hälsosammare så har vi gjort vårt jobb. Nu har vi börjat resan mot en spännande roll inom apoteks- och hälsobranschen.
Hur ser planerna ut framöver för Apohem?
– Under första delen av 2020 kommer vi att lägga mycket tid och energi på att fylla sajten med kunskap och inspiration samtidigt som vi skall fortsätta utveckla sortiment, logistik, teknik, erbjudande och mycket mer. Full fart framåt!