Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Axfoods syn på matpriser och mötet med finans- och landsbygdsministern

20 mars 2025

Många svenska konsumenter är frustrerade över ökade kostnader och debatten om matpriserna har varit livlig. I vissa fall ges en bild av att dagligvaruhandeln är ansvariga för de ökade matpriserna. Fakta visar tydligt att så är inte fallet, vilket allt tydligare också framgår i medierapporteringen. Vid ett möte med finans- och landsbygdsministern den 20 mars diskuterades matpriserna, och vad näringsliv och politik kan göra för att motverka prisökningar. Här ger Axfood sin syn på debatten, och de fyra förslag Axfood presenterat.

Axfoods egna märkesvaror

Många svenska konsumenter är frustrerade över ökade kostnader och debatten om matpriserna har varit livlig. I vissa fall ges en bild av att dagligvaruhandeln är ansvariga för de ökade matpriserna. Fakta visar tydligt att så är inte fallet, vilket allt tydligare också framgår i medierapporteringen. Vid ett möte med finans- och landsbygdsministern den 20 mars diskuterades matpriserna, och vad näringsliv och politik kan göra för att motverka prisökningar. Här ger Axfood sin syn på debatten, och de fyra förslag Axfood presenterat.

Det är många faktorer som påverkar matpriserna. Inte minst har kriget i Ukraina, geopolitiska spänningar, tilltagande klimatförändringar och extremväder under de senaste åren lett till ökade råvarupriser och högre energi- och bränslepriser. Därpå har det tillkommit ökade hyror, löner och arbetsgivaravgifter samt ökade kostnader för tillsyn, överimplementering av nya regler och lagkrav och förpackningsavgifter. Även den svaga svenska kronan har under de senaste åren påverkat kraftigt. Det är många led i livsmedelskedjan, och varje led har träffats av dessa kostnadsökningar. När alla dessa kostnadsökningar summerats tillkommer moms på 12 procent, vilket därmed blir en av de största kostnadsdrivarna för konsumenten.

I debatten har det ibland låtit som att prisökningarna på mat är ett svenskt fenomen. Det är felaktigt. Utvecklingen ser likadan ut i Europa och 16 av 26 EU-länder utöver Sverige hade i januari 2025 högre matprisinflation i årstakt än Sverige. Vi har i Sverige också en lägre matprisinflation än våra grannländer Norge och Danmark, där både prisnivån och inflationstakten är betydligt högre.

Axfood motverkar ökade matpriser

Axfood har konsekvent hållit emot kostnadsökningar mot konsument. Som vi har redovisat i våra publika rapporter har koncernens lönsamhet gått ned, och ökningarna av producentpriserna in mot handeln har ökat mer än konsumentpriserna. Vi har stort fokus på pris och prisvärde i våra butiker, och det är något vi fortsätter att ha även framgent. Vi ser att det är något som uppskattas av våra kunder. Särskilt tydligt är att allt fler upptäcker Willys, som erbjuder Sveriges billigaste matkasse, där kedjan fått över 850 000 nya medlemmar bara under de senaste två åren. Något som möjliggörs av ett hårt och konsekvent arbete inom hela koncernen för att effektivisera vårt led av kedjan.

– Allt fler förstår att de prisökningar vi har sett huvudsakligen består av omvärldsfaktorer vi inte kan påverka. SCB har också konstaterat att prisökningarna har varit motiverade av kostnadsökningar i hela livsmedelkedjan, liksom att lönsamheten gått ned i hela kedjan, vilket inte är en hållbar långsiktig utveckling. Konkurrensen är hårdare än någonsin och konsumenter väljer idag i stor utsträckning butik och produkter utifrån pris, och handlar på kampanj mer än tidigare, säger Simone Margulies, vd och koncernchef Axfood.

Möte med finansministern och landsbygdsministern

Axfood anser att politiken, myndigheterna och hela livsmedelskedjan har ett gemensamt ansvar för att underlätta för de pressade hushållen. Därför var det välkommet att finansminister Elisabeth Svantesson och landsbygdsminister Peter Kullgren bjöd in flera representanter från livsmedelskedjan till dialog torsdagen den 20 mars. Det är också bra att regeringen nu varit tydlig med att man vill involvera såväl det svenska som internationella producent- och leverantörsledet i dialogen liksom branschorganisationer och dagligvaruhandeln, i arbetet för att bromsa prishöjningarna.

– Det var ett bra och väldigt konstruktivt möte. Vi förklarade hur vi jobbar för att motverka prisökningarna från vårt håll, och jag tycker det är positivt att regeringen nu vill ha dialog och också höra vad politiken kan göra. Vi har lämnat fyra konkreta förslag som kan göra stor skillnad och det är glädjande att man visar ett stort intresse för dessa. Inte minst vad gäller att göra det lättare att etablera fler lågprisbutiker och dessutom uppmana kommunerna att redan nu möjliggöra fler butiksetableringar, säger Simone Margulies.

Axfoods förslag till politiken

De förslag Axfood lämnade till finansministern och landsbygdsministern handlar om att göra det lättare att etablera nya livsmedelsbutiker, sänka arbetsgivaravgiften för unga, minska överimplementering och regelkrångel, och att sänka eller avskaffa momsen på hållbarhetsmärkt mat. Fyra konkreta förslag som kan motverka prisökningar, minska kostnader, öka konkurrensen inom branschen, och därmed sänka priserna:

  1. Gör det lättare att etablera nya livsmedelsbutiker
    Idag saknar en tredjedel av landets kommuner lågprisbutiker, och på många platser finns bara en eller två kedjor representerade. Vi skulle kunna etablera långt fler Willysbutiker i landet, och vet att matpriserna sänks på orten när vi gör det, men får inte sällan avslag av kommuner trots att vi ser en möjlighet att öppna en ny butik och öka konkurrensen på den lokala orten.
  2. Sänk arbetsgivaravgiften för unga
    Under pandemikrisen höjdes arbetsgivaravgifterna för unga, som utgör omkring en tredjedel av medarbetarna inom handeln, vilket ledde till hundratals miljoner i ökade kostnader. Den ungdomsrabatten bör återinföras, vilket både sänker kostnader och sätter fler unga i jobb.
  3. Sänk eller avskaffa momsen på hållbarhetsmärkt mat
    Statens momsintäkter har ökat kraftigt, bara under 2023 var momsintäkterna 12 miljarder högre än 2020. Det är lång mycket mer än hela dagligvaruhandelns samlade lönsamhet, och det är pengar som konsumenten tvingas betala. Axfoods förslag är att avskaffa eller sänka momsen på hållbarhetsmärkt mat, inklusive frukt och grönt, vilket både skulle sänka matpriserna och bidra till en mer hållbar produktion och konsumtion.
  4. Minska överimplementering och regelkrångel
    Överimplementering av EU-regler, regelkrångel, tillstånd och tillsyn kostar miljarder varje år för handeln, men också för andra led i kedjan. Svensk regelimplementering motverkar ibland dessutom sitt eget syfte. Det måste ses över skyndsamt, och här behöver nationell samordning ske.

Detta gör Axfood

Axfood gör det vi kan för att ytterligare öka effektiviteten i vår koncern och för att motverka kostnadsökningar som direkt eller indirekt påverkar vår verksamhet. Vi jobbar ständigt för att inte släppa igenom omotiverade prishöjningar från leverantörer och fortsätter genom Willys att erbjuda Sveriges billigaste matkasse. Vi fortsätter hålla en hög etableringstakt för att, där det är möjligt och vi får tillstånd från kommunen, etablera nya butiker på orter som idag saknar representation från någon av Axfoods kedjor. På så sätt kan vi öka den lokala konkurrensen. 

Ta del av Axfoods dokumentation överlämnad till finansminister Elisabeth Svantesson och landsbygdsminister Peter Kullgren i mötet den 20 mars 2025 (pdf).