Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Hjälper det klimatet om vi ställer krav på leverantörer?

Deniz Butros, hållbarhetsansvarig Dagab 12 mars 2025

Vi släcker lamporna när vi lämnar rummet. Det är ett svar från en leverantör efter att jag ställt frågan om de har en plan för att minska sin klimatpåverkan. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men väljer att se svaret som en möjlighet till dialog för att minska klimatpåverkan i leverantörsleden. Och jag påminner mig själv om flera andra svar som jag fått om konkreta förbättringar och leverantörer som ännu inte påbörjat sitt klimatarbete, men som nu är beredda att sätta fart.

Deniz Butros bredvid en solig åker

Vi släcker lamporna när vi lämnar rummet. Det är ett svar från en leverantör efter att jag ställt frågan om de har en plan för att minska sin klimatpåverkan. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, men väljer att se svaret som en möjlighet till dialog för att minska klimatpåverkan i leverantörsleden. Och jag påminner mig själv om flera andra svar som jag fått om konkreta förbättringar och leverantörer som ännu inte påbörjat sitt klimatarbete, men som nu är beredda att sätta fart.

Leverantörer är ofta vana vid att fokusera på pris och kvalitet. De har koll på sina priser och certifikat kopplade till livsmedelssäkerhet. Det många leverantörer däremot inte är vana vid är att bli tillfrågade om vilka klimatmål de har och vilka åtgärder de planerar för att minska sin klimatpåverkan. Men det ändrar vi på nu, sakta men säkert.

Grovt uppskattat brukar man säga att 90 procent av ett företags klimatpåverkan inom livsmedelssektorn finns i leverantörsledet. För att få ned dessa utsläpp tycker jag att det är viktigt att förstå tre saker hos leverantören:

  • Kunskap om sina utsläpp. För det behöver leverantören mäta sina utsläpp och analyserat var i verksamheten utsläppen uppstår.
  • Ambitionsnivå. Frågor om klimatmål och handlingsplaner visar snabbt och tydligt vilka åtgärder som behöver vidtas.
  • Finansiella möjligheter att minska sina utsläpp. Dessa skiljer sig åt beroende på bolagets storlek och var i världen leverantören finns.

Sedan 2020 ställer vi krav på att våra leverantörer av egna märkesvaror ska ha nettonollutsläpp i sin verksamhet. Det innebär att leverantören ska minska utsläppen med 85 procent i egen verksamhet. Resterande 15 procent kan klimatkompenseras för. För andra gången skickar vi i år ut en klimatenkät som leverantörerna ska svara på. De får bland annat förklara vilka klimatmål de har, om de har en plan för utsläppsminskningar och om de känner till var i sitt leverantörsled de har de största utsläppen.

Resultaten från klimatenkäten ger en bra insyn i våra möjligheter att minska klimatpåverkan i leverantörsleden. Hälften av leverantörerna av egna märkesvaror har satt klimatmål och cirka 40 har mål godkända enligt Science Based Targets, en metod för att sätta vetenskapligt förankrade klimatmål i linje med Parisavtalet. Dessa leverantörer genomför ofta strategiska klimatåtgärder för att minska sin klimatpåverkan och är ofta något av föredömen.

Majoriteten av de leverantörer som inte har klimatmål genomför ändå ofta olika klimatåtgärder. En av våra kinesiska leverantörer saknar klimatmål men ska köpa in eldrivna truckar till sitt lager. En svensk leverantör har mål kopplat till matsvinn, investerar i effektivare värmepumpar och undersöker möjligheten att använda hållbara plaster. Att få gå igenom och läsa om alla olika konkreta åtgärder gör mig hoppfull. Trots alla bakslag som det rapporteras om inom hållbarhet, finns det så många verksamheter inom näringslivet som lägger in en extra växel och vill göra skillnad.

Det är från samma enkät som vi får kunskap om vilka leverantörer som ännu inte har kommit igång i sitt klimatarbete. Dessa behöver uppföljning och stöd. Som ett led i detta medverkade jag och mina kollegor i Axfoundations projekt med att ta fram ett klimatverktyg som hjälper leverantörerna att sätta klimatmål och förstå värdet i att minska sin påverkan. Verktyget är öppet för alla och kostar inget annat använda.

Vi har kommit en bit på väg i vårt arbete för att minska klimatpåverkan i leverantörsleden, men ärligt talat återstår väldigt mycket arbete. Frågor om klimat och utsläpp behöver bli lika vanliga som de som handlar om pris och kvalitet. Leverantörernas svar blir sedan en nyckel till hur vi kan ta oss vidare för att tillsammans se till att deras klimatpåverkan minskar. En släckt lampa på ett kontor kan uppfattas som en motgång, men kan faktiskt vara starten på något helt annat. Varje förändring är en seger för klimatet.

Blogginlägget är en del av Axfoods hållbarhetsmånad. Ta del av mer höjdpunkter från månaden här.

Kategorier: Deniz Butros, hållbarhetsansvarig Dagab
Deniz Butros, hållbarhetsansvarig Dagab

Om skribenten:

Deniz Butros, hållbarhetsansvarig Dagab

Deniz ansvarar för att utveckla strategiska processer i Dagabs leverantörsled med fokus på klimat och biologisk mångfald. Hon har tidigare arbetat som bland annat hållbarhetskonsult och som policyansvarig för Hagainitiativet.