Med en fortsatt positiv kundtillströmning och ökade volymer summerar Axfood ett fjärde kvartal och år med stärkta marknadspositioner. Samtidigt har strategiskt viktiga satsningar pågått under året och vi har en tydlig plan framåt för att ytterligare stärka koncernen. Genom förvärvet av City Gross tar vi position inom det attraktiva stormarknadssegmentet och vi har med full kraft initierat flertalet förbättringsinitiativ för att utveckla kedjan mot tillväxt och lönsamhet. Därutöver ser vi nu gradvis effekt av intrimningen av det nya logistikcentret i Bålsta som tillsammans med fokus på kostnadseffektivitet och produktivitet stärker vår konkurrenskraft.
Med en fortsatt positiv kundtillströmning och ökade volymer summerar Axfood ett fjärde kvartal och år med stärkta marknadspositioner. Samtidigt har strategiskt viktiga satsningar pågått under året och vi har en tydlig plan framåt för att ytterligare stärka koncernen. Genom förvärvet av City Gross tar vi position inom det attraktiva stormarknadssegmentet och vi har med full kraft initierat flertalet förbättringsinitiativ för att utveckla kedjan mot tillväxt och lönsamhet. Därutöver ser vi nu gradvis effekt av intrimningen av det nya logistikcentret i Bålsta som tillsammans med fokus på kostnadseffektivitet och produktivitet stärker vår konkurrenskraft.
Inom Axfood är vi med våra starka och särskiljande koncept väl positionerade att navigera skiften och en föränderlig marknad. Under 2024 tog vi marknadsandelar trots höga jämförelsetal och i det fjärde kvartalet ökade vi vår marknadsnärvaro i stormarknadssegmentet genom förvärvet av City Gross. Tillväxten i detaljhandelsomsättningen uppgick under kvartalet till 14,1 procent. Marknadslogiken för att driva långsiktig tillväxt och lönsamhet inom dagligvaruhandeln bygger för oss på kundtillströmning, lojalitet och volymtillväxt. Vår starka utveckling inom samtliga dessa delar är ett kvitto på att kunderna uppskattar våra erbjudanden. Marknadsdynamiken präglas av en mer återhållsam och prismedveten konsument och en intensiv konkurrens som under kvartalet inneburit press på bruttomarginalen. Vårt fokus på produktivitet och kostnadseffektivitet har intensifierats, och med vår struktur och de investeringar vi gör i bakomliggande led har vi en bra utgångspunkt att successivt förbättra vår konkurrenskraft över tid.
Stärkta marknadspositioner
Willys fortsatte att växa mer än marknaden under årets sista kvartal med en tillväxt om 4,8 procent. Willys har aldrig tidigare haft en starkare marknadsposition och det är tydligt att momentum håller i sig med fortsatt hög kundtillströmning och ökad lojalitet. Willys håller en hög takt i etableringen av nya butiker för att ytterligare utöka närvaron och tillgängligheten runt om i landet för fler konsumenter som efterfrågar lågpris och har kedjan som förstahandsval. Hemköp visade återigen på en fin utveckling med en bra jämförbar tillväxt om 4,6 procent under fjärde kvartalet. Butikskedjan har tagit stora steg de senaste åren i att stärka sin position på marknaden, och ett flertal stora nyetableringar skapar förutsättningar för att stärka positionen ytterligare. Kostnader för nyetableringar belastade resultatet under kvartalet, men för året som helhet var resultat- och marginalutvecklingen stark. Snabbgross har navigerat en utmanande café- och restaurangmarknad de senaste åren med ökade volymer och ett ökat antal kunder vilket resulterat i en stärkt marknadsposition och ökade marknadsandelar. Trenden fortsatte även under det fjärde kvartalet med en stark tillväxt om 6,3 procent och ett resultat som var i linje med föregående år.
Ökad produktivitet i logistiken
Våra satsningar inom logistiken är omfattande och syftar till att skapa ökad effektivitet och kapacitet att fortsätta växa mer än marknaden.
Sedan upprampningen av det nya logistikcentret i Bålsta slutfördes i höstas har fokus varit på intrimning av verksamheten. Parallellt med att butiksflödena optimeras pågår även implementeringen av e-handelsflödena. Nu ser vi en ökad produktivitet och effektivitet, och vi förväntar oss en successiv produktivitetsförbättring under innevarande år. Utöver satsningarna i Bålsta har expansionen av det befintliga höglagret i Backa i Göteborg och intrimningen av det nya frukt- och gröntlagret i Landskrona gått in i slutfas.
Initiativ för att stärka City Gross
Under kvartalet slutfördes förvärvet av City Gross och den 1 november tillträdde vi som nya ägare. Förvärvet ger oss en tydlig närvaro i stormarknadssegmentet, det snabbast växande segmentet på marknaden efter lågpris, och vi ser stor potential i kedjan. Vi har en tydlig plan och har sedan tillträdet initierat en rad initiativ inom områden såsom varumärke och koncept, butiksdrift samt sortiment för att stärka City Gross konkurrenskraft. För att skapa en friskare kärna planerar vi också för strukturåtgärder under året vad avser en handfull butiker där det huvudsakligen rör sig om konverteringar till andra koncept. Vår ambition är att stärka City Gross och bedömningen nu är att vi når lönsamhet någon gång under andra halvåret 2026.
Viktiga framsteg inom hållbarhet
På hållbarhetsområdet gjordes viktiga framsteg under 2024. Vi har som tidigare kommunicerats valt att accelerera omställningen till förnyelsebara drivmedel i transporter och tidigarelägga utfasningen av fossilt med
fem år. Den positiva trenden fortsatte under det fjärde kvartalet vilket resulterat i att vi nu minskat klimatpåverkan från egna transporter med mer än 30 procent sedan förra året och nästan 60 procent över en treårsperiod. Vi har också lyckats nå målet att halvera matsvinnet inom egen verksamhet jämfört med basåret 2015, ett helt år före plan. Samtidigt har hushållens prismedvetenhet fortsatt missgynna hållbar och hälsosam konsumtion av livsmedel. Vi arbetar intensivt för att vända trenden genom att erbjuda våra kunder ett hållbart och hälsosamt sortiment samt vägleda till hållbara och hälsosamma val.
Kunden i fokus för att fortsätta utmana
För att ännu fler kunder ska kunna handla hos oss kommer vi att fortsätta hålla en hög etableringstakt såväl under 2025 som under kommande år. Ambitionen är att 2025 expandera butiksnätverket med 10-15 nya egenägda
butiker, varav majoriteten Willysbutiker. Axfood har en stark finansiell ställning och under 2025 uppskattas koncernens investeringsbehov uppgå till 1,6-1,7 miljarder kronor. Till årsstämman föreslår styrelsen en ökad utdelning om 8,75 kronor per aktie som fördelas på två utbetalningar. Vi stänger ett år då vi ökat våra marknadsandelar och tagit betydande steg i utvecklingen för att stärka kundmötet och konkurrenskraften. Det är med stor energi vi går in i 2025 där vi ser stora möjligheter att ytterligare utmana, stärka våra positioner och få utväxling på våra långsiktiga satsningar.