Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Simone Margulies: "Fortsatt positiv kundtillströmning och ökade volymer"

Simone Margulies, vd och koncernchef för Axfood 24 oktober 2024

Axfood summerar det tredje kvartalet med en fortsatt positiv kundtillströmning, ökade volymer och befästa marknadspositioner, trots höga jämförelsetal. Lönsamheten påverkades av ökade satsningar på att stärka prispositionerna. Kvartalet har också präglats av ett fortsatt stort fokus på koncernens framtidssatsningar, och under perioden slutfördes upprampningen för samtliga butiker i det nya logistikcentret i Bålsta. Dessutom gav nyligen Konkurrensverket sitt godkännande av City Gross-förvärvet, ett förvärv som stärker konkurrensen på marknaden och skapar nya möjligheter för Axfood.

Axfoods vd och koncernchef Simone Margulies står i en Willys-butik

Axfood summerar det tredje kvartalet med en fortsatt positiv kundtillströmning, ökade volymer och befästa marknadspositioner, trots höga jämförelsetal. Lönsamheten påverkades av ökade satsningar på att stärka prispositionerna. Kvartalet har också präglats av ett fortsatt stort fokus på koncernens framtidssatsningar, och under perioden slutfördes upprampningen för samtliga butiker i det nya logistikcentret i Bålsta. Dessutom gav nyligen Konkurrensverket sitt godkännande av City Gross-förvärvet, ett förvärv som stärker konkurrensen på marknaden och skapar nya möjligheter för Axfood.

Under de senaste åren har hushållens köpkraft blivit kraftigt försvagad, och även om konsumenternas framtidsutsikter nu generellt är något ljusare präglas köpbeteenden fortsatt av stor försiktighet. Det är också tydligt att konkurrensen inom dagligvaruhandeln har ökat än mer i intensitet under året, och samtliga kedjor har fullt fokus på att attrahera nya kunder och lojalisera befintliga. Därtill har året präglats av en låg matprisinflation och ett
fortsatt högt kostnadstryck för marknadens aktörer med bland annat löneökningar och högre hyror.

I denna marknadsdynamik har Axfoods samtliga verksamheter stort fokus på ytterligare konkurrenskraft genom att stärka prispositioner och att säkerställa attraktiva kunderbjudanden. Trots fortsatt höga jämförelsetal redovisar Axfood under tredje kvartalet en tillväxt i linje med marknadens, där volymökning och en positiv kundtillströmning bidrog till att detaljhandelsomsättningen ökade med 3,5 procent. Med det befäster vi återigen våra marknadspositioner och våra förutsättningar att fortsätta utmana och växa.

Fokus på attraktiva kunderbjudanden

Oavsett konjunktur har lågprissegmentet under många år varit det allra snabbast växande segmentet på dagligvarumarknaden. Willys är den ledande lågprisaktören och har under de senaste åren attraherat betydligt fler kunder än tidigare och tagit marknadsandelar i en historiskt hög takt. Att Willys även detta kvartal fortsätter försvara sin starka position med en tillväxt om 3,8 procent är ett styrkebesked. Satsningar på att stärka prispositionen har belastat lönsamheten under kvartalet i en marknad med intensiv konkurrens. Dessa satsningar är en del i att säkra positionen med Sveriges billigaste matkasse och bidrar till fortsatt hög kundtillströmning och lojalitet samt stärkt marknadsposition framåt.

Genom en bra tillväxt om 4,5 procent i jämförbar försäljning och god kostnadskontroll fortsätter Hemköp att navigera marknadssegmentet traditionell livs på ett framgångsrikt och lönsamt sätt. Som ett resultat av de
senaste årens arbete med att utveckla sortimentet, fokusera på prisvärdhet och accelerera moderniseringstakten av butiker stärker kedjan sin position ytterligare.

Återhållsamhet och försiktighet är något som även präglar dynamiken på café- och restaurangmarknaden. Vår restauranggrossist Snabbgross tar ytterligare kliv och stärker sin position på marknaden. Tillväxten i Snabbgross uppgick till 5,6 procent under kvartalet, med högre volymer och fler kunder. Snabbgross resultat är i linje med föregående år.

Nya kliv mot framtidens logistik

Under kvartalet har etableringen av koncernens nya logistikstruktur fortsatt. Arbetet med att trimma in varuflödena är omfattande och pågår samtidigt som varuförsörjningen till tusentals butiker runt om i landet är i full drift.

Under den senare delen av kvartalet skiftades de sista frysvolymerna över till den nya logistikanläggningen i Bålsta varmed upprampningen för samtliga butiker är slutförd. Vi är nu i en fas där vi successivt ökar fokus på intrimning för ökad produktivitet och effektivitet. Tester pågår nu dessutom inför utrullningen av e-handeln. Därtill har expansionen av det befintliga höglagret i Backa i Göteborg fortsatt för att öka kapacitet och effektivitet.

Logistiksatsningarna handlar till stor del om effektivitet och mer automatiserade processer i bakomliggande led, men det handlar också om att säkra kapacitet för att kunna fortsätta växa framgent. Vi har haft en stark volymtillväxt de senaste åren, vilket tillsammans med förvärvet av partihandelsverksamheten Bergendahls Food lett till ett behov av att balansera om volymer mellan våra olika lagerenheter. Satsningarna är omfattande och har drivit kostnader även under det tredje kvartalet, men är en viktig och långsiktig förflyttning som ger kostnadsbesparingar och stärkt konkurrenskraft över tid samt skapar en än mer effektiv och hållbar varuförsörjning.

Förvärvet av City Gross godkänt

Det är mycket glädjande att vi nyligen fått godkännande av Konkurrensverket för vårt förvärv av City Gross, vilket var väntat och efterlängtat. Vi ser nu fram emot att tillträda som nya ägare den 1 november, välkomna våra nya kollegor till Axfoodfamiljen och inleda arbetet med att investera i att stärka kedjans konkurrenskraft och utmana de ledande aktörerna inom stormarknadssegmentet.

Grön omställning och klimat i fokus

Inom hållbarhetsområdet har vi en ambitiös agenda, där vi arbetar systematiskt och tar löpande steg inom många områden. Klimatfrågan är en central del i vårt hållbarhetsarbete och jag vill särskilt lyfta fram det arbete vi gör för att accelerera omställningen till förnyelsebara drivmedel i transporter, vilket resulterat i att vi nu minskat klimatpåverkan per transporterat ton gods från egna transporter med 40 procent sedan förra året och nästan 60 procent över en treårsperiod. Vi arbetar dessutom med att ansöka om att sätta vetenskapligt förankrade mål i linje med
Parisavtalet genom Science Based Targets Initiative (SBTi).

En stark kultur och tydlig utvecklingsagenda

Detta är min första delårsrapport som vd och koncernchef
för Axfood. Sammanfattningsvis har vi befäst våra marknadspositioner trots höga jämförelsetal och intensiv konkurrens, men även tagit nya kliv i de framtidssatsningar vi gör för att stärka vår långsiktiga konkurrenskraft. Sedan jag tillträdde har jag fokuserat på att lära känna verksamheten från mitt nya perspektiv och vara ute i organisationen. Att träffa engagerade medarbetare och bevittna vår starka kultur är otroligt värdefullt och gör mig övertygad om att vi har rätt förutsättningar för att tillsammans skriva nästa kapitel i vår resa. Axfood kommer att fortsätta utmana. Vi har en plan och en utvecklingsagenda som ska säkra fortsatt konkurrenskraft, och som ska öka våra marknadsandelar. Och det är något som jag, tillsammans med mina kollegor, känner stor energi inför.

Läs Axfoods delårsrapport för det tredje kvartalet 2024

Kategorier: Axfoodfamiljen Investerare
Simone Margulies, vd och koncernchef för Axfood

Om skribenten:

Simone Margulies, vd och koncernchef för Axfood

Simone Margulies är vd och koncernchef för Axfood sedan 2024. Hon har jobbat inom Axfoodkoncernen sedan 2016, först som affärsområdeschef och vice vd för Dagab, sedan som vd för Hemköp och Tempo. Simone är civilingenjör i grunden, med stor passion för mat och teknik