Gå direkt till innehåll
  • sv
  • The page is not available in English en

Ett nytt unikt mellanmål som är bra för både hälsan och planeten

Ellinor Puerto, chef sortimentsutveckling Dagab 9 oktober 2024

Ett gott, mättande och nyttigt mellanmål på fullkornsråg, som gör att din kropp kan ta upp nästan fyra gånger så mycket mineraler, nästan dubbla barns fullkornsintag, och också har en mindre klimatpåverkan. Är det möjligt? Svaret är ja, och idag finns en ny innovation som vi utvecklat tillsammans med Generation Pep och en rad samarbetspartners i butik. Med målet att göra det enklare för alla att göra mer hälsosamma val.

Ny mellanmålsprodukt från Axfood och Generation Pep

Ett gott, mättande och nyttigt mellanmål på fullkornsråg, som gör att din kropp kan ta upp nästan fyra gånger så mycket mineraler, nästan dubbla barns fullkornsintag, och också har en mindre klimatpåverkan. Är det möjligt? Svaret är ja, och idag finns en ny innovation som vi utvecklat tillsammans med Generation Pep och en rad samarbetspartners i butik. Med målet att göra det enklare för alla att göra mer hälsosamma val.

Som mamma till två barn vet jag hur stressigt det kan vara att ta sig hemifrån för en dag på lekplatser, museum eller för att träffa kompisar. Allt för ofta händer det att jag inser att jag glömt min förpreppade mellis hemma på diskbänken när jag befinner mig halvvägs till pendeltåget. Då vet jag att när ”mellis-time” väl närmar sig kommer jag behöva springa in i en butik tillsammans med två barn med lågt blodsocker i släptåg. Att i den stunden lyckas ta mig ut med något jag kan känna trygghet i att servera mina barn, och som jag dessutom vet att de kommer äta mer än en tugga av är minst sagt en utmaning, och ärligt talat inte sällan ett ”mission impossible”. Stressad i affären söker jag efter bästa alternativet. Ska jag välja bananen (igen)? Eller kanske nötter (eller kommer de sätta i halsen, och de var väl osaltade?), eller ska jag köra på ett relativt säkert kort i form av en klämmis (eller är det kanske lite väl mycket sockerarter)?

Jag tror att många kan känna igen sig i den här känslan, och att både hitta något som är bra för barnen och för egen del. Den här utmaningen – att ta fram framtidens mellanmål – har vi arbetat med under lång tid och nu är den ä n t l i g e n klar! Så jag säger välkommen ut på marknaden till Råggyberry! Men innan vi går in på vilken genialisk produkt det är så vill jag backa tillbaka lite och ta det hela från början.

Axfood har en vision om att vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. Det tycker jag är en väldigt bra vision, men en vision är ju ingenting utan en konkret plan för hur vi når dit. I Axfoods fall konkretiseras visionen genom en strävan mot att skapa mer livskvalitet för alla och en målbild om ett friskare Sverige till 2030. Det kan ju tyckas lite diffust, men det vi egentligen vill är att maten vi äter ska bidra till bättre hälsa och att vi ska främja goda matvanor genom att öka kunskapen och underlätta hälsosamma val.

Hur gör man då det? För Axfood är ett sätt samarbetet med Generation Pep. Vi vet alla att sunda vanor grundas tidigt och därför behöver vi hitta sätt att nå ut till de yngre. Pep-rapporten 2024* visar exempelvis att endast fyra av tio barn äter grönsaker varje dag och att bara ett av tio barn följer kostråden. Majoriteten av barnen vet om att de behöver äta mer fullkorn, grönsaker och frukt, men många barn äter ändå för lite av det som kroppen mår bra av. För att ändra på det behöver vi se till att förutsättningar för att äta mer hälsosamt finns, bland annat genom att erbjuda ett bra och brett sortiment av produkter som hjälper barn, unga och barnfamiljer att äta bättre.

För att underlätta för konsumenterna att äta mer hälsosamt och hållbart har vi hittills lanserat två produkter tillsammans med Generation Pep: Garant Nöt & Grönt-färs och Garant Nöt & Grönt-hamburgaren. I dessa produkter har vi halverat mängden kött och ersätt det med morot och blomkål. De både smakar och tillagas som vanlig färs och burgare, men är bättre för både hälsa och klimat eftersom du helt enkelt äter mer grönsaker och mindre kött. Det bästa är att nästan ingen märker att hälften av köttet är utbytt mot grönsaker. Det är därför två perfekta produkter där alla föräldrar enkelt kan smyga in lite extra grönsaker i maten utan att barnen märker någonting. Och Nöt & Grönt har också blivit en succé.

Förutom vardagsmiddagen är mellanmålet ett annat utmanande område. Under lång tid har vi arbetat med att ta fram det perfekta mellanmålet, som både smakar gott och är hälsosamt. Och nu är ju som sagt Råggyberry här. Råggyberry är baserad på kokt fullkornsråg som är behandlad på ett sätt som gör att kroppen på ett lättare sätt kan ta upp viktiga mineraler som järn, zink, kalcium och magnesium. Hur bra är inte det? Det går alltså att äta växtbaserat och få i sig nästan lika mycket järn som i kött! Detta eftersom rågen är hydrotermiskt behandlad, en process som utvecklats av Hidden in Grains och vidareutvecklats i samarbete med Axfoundation på Torsåker gård. Tillsammans med Axfoundation har Middagsfrid, Urban Deli och Dagab samarbetat i att både finjustera receptet och planera för denna världspremiär på marknaden. Med ett mellanmål som tack vare den hydrotermiska behandlingen gör så att kroppen kan ta upp nästan fyra gånger mer mineraler än annars.

Men vad innehåller Råggyberry mer då? Den fantastiska rågen, som bidrar med fullkorn och fiber – och med en burk nästan dubblar barns dagliga fullkornsintag – blandas med krämig yoghurt. Till det har vi adderat fint rivna bitar från Falköpings vitostproduktion som av olika anledningar annars inte säljs. Osten bidrar med lite proteiner, en god smak och en lätt sälta som förhöjer alla de andra smakerna. Den krämiga och goda gröten toppas sedan med en pigg och fräsch kompott av äpplen och svarta vinbär. Utöver att kompotten har en otroligt fräsch smak och passar perfekt till den krämiga gröten så innehåller svarta vinbär C-vitamin, vilket bidrar till ökat järnupptag från den hydrotermiskt behandlade rågen. Genialiskt, eller hur? Där varje detalj är helt genomtänkt. Det är så vi ser till att det både smakar gott och gör gott!

Råggyberry är framtagen i samarbete med Generation Pep. Vi tror nämligen att vi på ett bra sätt tillsammans kan få fram hälsobudskapet i produkten samtidigt som vi på ett lättare sätt kan nå barn och unga. Men om barn och unga inte uppskattar produkten kan vi inte göra någon skillnad. Så för att trycktesta vår publik ställde vi oss under Pep-dagen den 8 september i Hagaparken i Stockholm, redo för feedback. Alla involverade kollegor från Axfoundation, Urban Deli, Middagsfrid och Dagab var där, tillsammans med Hidden in Grains. Vi ställde ut brickor med små träbåtar som vi fyllt med gröt och två olika kompotter, så fick barnen och barnfamiljerna rösta. Nästan 2 000 smakprover delades ut och feedbacken kom direkt! ”Mmmm”. ”Svingott!”, ”Det här var verkligen gott! Får jag ta mer?”. Flera besökare kom och tog flera gånger och engagemanget var över förväntan. Svarta vinbär vann omröstningen, och är därför den kompott som nu finns i butik.

"Den var verkligen jättegod, den känns inte så fullkornig. Var kan man köpa den?" var en annan kommentar. Och så mycket bättre feedback än så kan man ju inte få.

Och idag når Råggyberry äntligen butikshyllorna. Du hittar den hos Urban Deli Sveavägen, Nytorget, Sickla och Hagastaden, samt för en begränsad testförsäljning i oktober och november hos fem Hemköpbutiker: Torsplan, Stockholm City, Östermalm, Birger Jarlo och Sickla, plus tre Willysbutiker: Mariahallen, Sickla i Stockholm.

Vårt mål är att konsumenterna både ska hitta och gilla den, och att vi då ska kunna skala upp produktionen och lansera den brett över hela landet. Så välkommen att testa! Men skynda dig, för med tanke på hur god den är så är risken att den tar slut fort.

I det här pressmeddelandet kan du läsa mer om Råggyberry, och i Axfoundations rapport Nästa generation fullkornsprodukter – ett mineralskifte för hälsan och planeten om arbetet bakom innovationen.


*Annwall, E., Ersberg, L. & J-son Höök, M. (2024). Pep-rapporten 2024: Ekonomisk ojämlikhet bidrar till barnens hälsoklyfta [Sverige]: Generation Pep

Kategorier: Hälsa Innovation
Ellinor Puerto, chef sortimentsutveckling EMV

Om skribenten:

Ellinor Puerto, chef sortimentsutveckling EMV

Ellinor Puerto är chef för sortimentsutveckling för Axfoods egna märkesvaror (EMV) sedan 2019. Hon leder ett team inom sortimentsutveckling som arbetar för ökad innovation bland egna märkesvaror, där exempelvis Garant ska visa vägen för att Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. Ellinor brinner för hållbarhet, men utan att göra avkall på det som alla kräver av maten – en god smakupplevelse.